God jul & godt nytår!

27.11.19
Vi lukker og slukker det Herrens år 2019 med en samling nye toner, der fortjener en større udbredelse! Og indrømmet nej, det er ikke særlig julet musik, men det kan måske løfte stemningen lidt mens man f.eks. er i køkkenet for at tilberede nogle af julens måltider! Velbekomme!

Der er gang i den, når Samantha Fish fra Kansas City svinger blues-guitaren. Det er den blot 30 årige super woman’s ottende udgivelse og biblioteket har et par af hendes tidligere, der også varmt kan anbefales.

Lisa Lystam Family Band er fra Sverige, og som så meget musik fra Sverige lyder det meget internationalt og er meget professionelt udført. Bandet har fået flotte anmeldelser i både Danmark og Sverige.

Smooth Hound Smith er en amerikansk ægteskabelig duo fra Californien, der har bevæget sig i retning af Nashville. Det er der selvfølgelig en grund til, idet musikken er en flot blanding af Americana og alt-country. Dette er deres tredje album.

Nick Cave behøver nok ingen nærmere præsentation. Denne dobbelt-CD er Cave, når han er i det mest poetiske hjørne og der er skruet helt ned for de minimalistiske akkompagnementer. Anmelderne var helt vilde, men personligt kunne jeg måske nok have tænkt mig lidt mere gang i den!

Det er der til gengæld når Joe Bonamassa tænder for guitaren. Det er live, denne gang fra Sydney Opera House og for at være helt ærlig, ville jeg godt have siddet nogenlunde midt i salen den aften i den ikoniske bygning!

Vores egne The Sandmen er på banen igen. Efter forskellige ned- og opture og her over 30 år efter deres epokegørende album ”Western blood” foreligger nu ”Himmelstormer” med danske tekster og den berømte sitrende krautrock lyd.

Amerikaneren Mikal Cronin har bl.a. samarbejdet med Ty Segall, som også er med på denne udgivelse. Interessant indie-rock med en snert af garage og lidt psychedelia.

Kira Skov har en lang karriere bag sig og efter hendes mands tragiske død forrige år, så det ud til at hun ville holde en pause med musikken og arbejde med et bogprojekt i stedet. Sådan gik det ikke og her er så et meget flot og følsomt gennemarbejdet album med personlige tekster på dansk.

Josienne Clarke har rødder i den britiske folk-scene og hendes let underspillede arrangementer står godt til en musik der signalerer længsel efter noget større.

Bag det pudsige navn King Princess gemmer sig singer/songwriter og multiinstrumentalist Mikaela Straus fra Brooklyn. Her på sin debut gør hun det i lidt skæve soulpop ballader med ind imellem overraskende klangflader.

The Dead South fra Saskatchewan, Canada er rendyrket hillbilly med en befriende snert af selvironi og humor. Indtages i beherskede mængder!

Rasmus Seebach kan se tilbage på 10 års velfortjent succes. Han kvitterer med en dobbelt CD med en perlerække af ørehængere. Tillykke herfra!

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her