Nye og gamle toner

07.08.20
Udvalget af nogle af sommerens nyheder er en blanding af gamle kendinge og så nogle forfriskende ”upcomers”.

Sarah Jarosz kommer fra Austin, Texas som er et af de mere interessante musikalske knudepunkter i USA. Hendes afdæmpede toner har rødder i Americana og indie-folk. Dette er hendes sjette og meget anmelderroste album.

Muzz er en helt igennem cool New Yorker trio, der debuterer med et meget anmelderrost album. Musikken er svær at beskrive, men befinder sig et eller andet sted mellem kosmisk Americana og søvnig psykedelia!

Jason Isbell har en fortid i Drive-By Truckers. Så vi er altså ovre i alt-countryrock genren, hvor bl.a. en smægtende guitar står stærkt i lydbilledet.

Amerikanske Larkin Poe består af to skrappe søstre, der tidligere gik under navnet The Lovell Sisters. De bevæger sig i grænselandet mellem solid southern rock og blues med guitaren som absolut omdrejningspunkt.

Indigo Girls fra Athens, Georgia består af Amy Ray og Emily Saliers. Det er efterhånden et par modne damer, der debuterede helt tilbage i 1987. Her på deres album nr. 19 i rækken er de stadig tro mod deres rødder i sydstats indie-rock.

Engelske Steve Harley (ja rigtigt, ham fra 70’ernes glamrockere Cockney Rebel) er blevet en ældre herre, der nærmer sig de 70. Med alderen kommer eftertænksomheden og en vis trang til at mindes ”de gode gamle dage”. Det gør han følsomt med nogle fine cover-versioner af bl.a. Cat Stevens og Beatles.

Ray LaMontagne fra New England er amerikansk singer/songwriter, der har høstet anmeldernes bifald for sine smukke følsomme ballader med diskret akkompagnement.

Lån musikken på biblioteket. God fornøjelse!