foto: headspace

For alle
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

headspace - få indsigt i unges trivsel

28.09.23
Kom til unikt erfaringsoplæg med den landsdækkende ngo "headspace", hvor ungerådgivere deler ud af deres komplekse indsigt om børn og unges (mis)trivsel.

I headspace møder de hver dag børn og unge, der har brug for nogen at tale med. Deres ungerådgivere har stor indsigt i, hvad der sker i et ungdomsliv, hvad der kan være medvirkende til, at mange børn og unge mistrives mentalt og ikke mindst, hvordan vi som voksne kan være med til at starte dialogen op sammen med børn og unge.

Vi er så heldige her på Hørsholm Bibliotek, at headspace Lyngby, der er vores nærmeste headspace, vil komme og dele ud af deres erfaringer fra mødet med 'vores' unge. Der vil desuden være rig mulighed for at stille spørgsmål til ungerådgiverne.

Erfaringsoplægget henvender sig til både forældre, pårørende, lærere, pædagoger og andre voksne og fagprofessionelle.

Hvad er headspace?

”Genbrugsmøbler, potteplanter og en stor, farverig væg udgør en utraditionel reception som tager imod sårbare unge. Det er ikke en klinik eller et hospital. Her er ingen skranke, ingen hvide kitler, og der skal ikke vises sygesikringsbevis eller opgives personnummer".

"headspace er nogen at tale med. Vi registrerer ikke cpr-numre, vi opretter heller ikke en sag eller fører journal. Vi er få ansatte og mange frivillige i hvert center. Det virker for de unge. Vi ved det, fordi vi systematisk spørger, hvad de mener om headspace og den hjælp, de har modtaget".

Om headspace

headspace er i dag en landsdækkende ngo, der siden 2013 har rådgivet mere end 50.000 børn og unge i alderen 12 til 25 år. For os i Hørsholm kommune er det nærmeste headspace "headspace Lyngby", som er etableret i lokalt samarbejde med Lyngby-Taarbæk kommune og som siden 2019 har haft en medarbejder tilknyttet headspace-centret.

Derudover samarbejder headspace aktivt med lokale foreninger og offentlige tilbud, hvilket alt i alt giver en bred vifte af viden om, hvortil man kan bygge bro for de unge, som har behov for det.

Formålet med headspace er at skabe et lavtærskeltilbud, der gør det muligt at opspore børn og unge tidligt i deres mistrivsel, hvorfor kerneydelsen består af gratis og anonyme samtaler. Dermed bliver det muligt at tilbyde en lettilgængelig og uformel hjælp uden registrering eller lange ventelister.

I headspace er ingen problemer for store eller for små, og de unge kan som udgangspunkt komme og tale om hvad der fylder i et her-og-nu perspektiv. Ofte er få samtaler nok, og andre gange skal der flere samtaler til. I nogle tilfælde, når den unge har brug for mere eller anden hjælp end headspace, bygges der bro til bl.a. psykiatrien, egen læge, kommunale tilbud eller andre civilsamfundsorganisationer.

I september byder biblioteket på tre foredrag med fokus på børn og unges trivsel. Onsdag den 6. september er der gratis livestreaming "Fri af angst" med Sonja Breinholst, lektor i klinisk børnepsykologi samt leder af Center for Angst. Onsdag den 20. september får vi besøg af børne- og familiepsykolog Charlotte Diamant med foredraget ”Sådan styrker du dit barns selvværd”.