Om dette arrangement

Eventyr og magi i Arboretet

07.05.22
.

En fortryllende dag hvor børn og voksne kan fortabe sig i naturen!

Lørdag den 7. maj inviterer 15. junifonden til Åbent hus i Arboretet - kom med ind i eventyrenes, planternes og magiens verden i Hørsholm Biblioteks pavillon.

Find vej gennem Arboretet og løs opgaveløbet sammen med dine forældre, hvor du bl.a. kan lære om spiselige og giftige planter eller finde en passende gren til din helt personlige tryllestav!

Find din kreative side frem og lav krea-ting af naturmaterialer. Find roen i vores læsekrog -  eller slap af under trækronerne, mens du lytter til historier om trolde og magi. Du kan også deltage i en quiz, hvor din viden om trolde, hekse og magi bliver udfordret.

Dagens program:

Åbent hus i Terapihaven Nacadia

• Forskere fra Københavns Universitet viser rundt i Terapihaven og fortæller om naturbaseret terapi, sundhedsfremmende natur og de kriterier en terapihave skal opfylde for at opnå en positiv indvirkning på helbredet.
  • Rundvisninger kl. 10.15, 11.15, 12. 1. Varighed ca. 45 min.
  • Mødested ved Terapihavens indgang, ca. 400 meter fra parkeringspladsen

Rundvisninger i Arboretet

• Forskere fra Københavns Universitet viser rundt i Arboretet og fortæller om den store samling og forskningen, der bliver lavet her.
  • Rundvisninger kl. 9.00, 11.00, 13.00. Varighed ca. 1 time og 15 min.
  • Mødested ca. 100 meter indenfor porten.

Oplæsning og krea med temaet eventyr og trolde

• Hørsholm Bibliotek laver oplæsning af spændende historier om eventyr og trolde. Kom og Hør med og lav efterfølgende din egen trold af naturmaterialer.
  • Oplæsning kl. 11, kl, 13 og kl. 14. Frokostpause mellem 12 og 13. Oplæsningsvarighed ca. 15 min. Herefter kan man være kreativ ved bordene.

Kreativt værksted med tryllestave

• Hørsholm Bibliotek afholder kreativt værksted, hvor du har mulighed for at lave hyldeperler samt din helt egen tryllestav med effekter fra Arboretet. Herudover kan du se og møde vores udstoppede dyr (mange af hvilke, der findes i Arboretet) samt læse spændende bøger om dyrerne.
  • Værkstedes afholdes i skolestuen/publikumshuset ved indgangen og er åbent fra kl. 10-12 og fra 13-15

Spil om giftige planter

• Cirkus Naturligvis har spillet "Giftige planter med, hvor man dyster på giftighed, højde, alder og frøspredining. Du kan her finde ud af om tobak i virkeligheden er mere giftig end bjørneklo samt lære tolv forskellige plantefamilier og deres egenskaber at kende.

Posteløb i Arboretet

• Børn og voksne i alle aldre kan deltage i arboretets posteløb, hvor man skal bruge sanserne og sin kreativitet til at løse opgaver og blive lidt klogere på naturen i børnehøjde. Vi udleverer et kort med opgaver ved indgangen, løs så mange opgaver I kan.
  • I tidsrummet kl. 10-15
  • Start og slut ved publikumshuset ved porten.

Tag gerne madpakke pg tæppe med og nyd frokosten i det grønne.

Vi ses lørdag den 7. maj i Arboretet!