En god godnathistorie

25.02.24
Vidste du godt, at det kan styrke dit barns fantasi og ordforråd, når de får en godnathistorie fortalt? Og at det har en positiv indflydelse på barnets velvære og læseevne?

Der findes nok grunde til at læse godnathistorier for sine børn og her får du vores bedste anbefalinger.

Til de helt små

Nogle gange kan man godt have brug for et varmt kram – og det er lige dét, Natbjørnen Tjugga er her for. ”Natbjørnen Tjugga og kærlighedsblomsterne” (2020) af Emilie Melgaard Jacobsen tager jer med ind i Natskoven, et sted fyld med tryghed og omsorg. Med farverige illustrationer og en blid fortælling hjælper Natbjørnen Tjugga på bedste vis de yngste med at sove. Bogen anbefales til børn mellem 1 og 4 år.

Selvom det er sengetid, kan man godt være legesyg. Derfor findes der heldigvis også godnathistorier, der sniger dagens sidste leg ind, for eksempel ”Bjørnen Bjørn skal i seng” (2023) af Sigurd Barrett. Som så ofte før skal Sigurd putte Bjørnen Bjørn, og i denne bog kan I hygge jer med de sjove findeopgaver, der har sneget sig ind lige før sengetid. Bogen anbefales til børn mellem 2 og 5 år.

Har man mod på at prøve noget anderledes, og vil man forbedre sine højtlæsningskompetencer, kan man hoppe ud i ”Tryk og glad godnatlæsning” (2019). Bogen giver et særligt indblik i, hvordan man kan bruge akupressur og zoneterapi på sit barn, samt hvordan man skaber et nærværende rum under højtlæsning. Dertil medfølger også en billedbog om Lille Tumle, hvortil I kan tage jeres nye teknikker i brug. Bogen anbefales til både forældre og børn mellem 2 og 5 år.

Til de lidt større

God søvn er vigtigt, men vejen dertil er ikke altid let. Hvis de yngste i familien har svært ved at falde i søvn, kan hjælpen findes i ”Drømmejunglen: godnathistorier baseret på beroligende hypnoseteknikker” (2021) af Anna Knakkergaard. Her møder I bl.a. Brøleaben Bjarne og Tapiren Torben, der i børnehøjde kan hjælpe med at slappe af og falde i søvn. Som en ekstra bonus indeholder bogen også QR-koder, hvorigennem I kan hente søvndagbog og tekster om hypnose, så I (forhåbentlig) kan få bugt med søvnbesværet. Bogen anbefales til børn mellem 4 og 10 år.

Hvis I ikke kan få nok af godnathistorier, skal I vælge ”Alle tiders bøger vi læser til godnat” (2023). I bogen møder I en samling af nogle af de mest klassiske karakterer fra børnelitteraturen, som både de yngste og de ældste vil finde gensynsglæde i. Samlingen byder på en bred vifte af både tekster og sange, så I frit kan vælge mellem, om I vil besøge Alfons Åberg ved sengetid eller om I vil snuppe en omgang ”Mester Jacob”, hvis familien sover bedst efter lidt skønsang. Bogen anbefales til børn mellem 3 og 7 år.

Monsterklar: godnathistorier der får børn til at grine grumt” (2023) lyder måske som noget, der giver mareridt. Men bogen er tværtimod pakket med gode grin, der kan samle familien i dagens 11. time og få jer til at falde i søvn med et smil på læben. Bogen byder på en samling af monstersjove godnathistorier, som er skrevet af forfattere som bl.a. Thomas Skov og Kasper Hoff. Bogen anbefales til børn mellem 5 og 8 år.

Løber du tør for inspiration til godnathistorier, kan du altid finde på hjælp på dit lokale bibliotek, hvor vi altid står klar med en anbefaling.

Oprindeligt skrevet af Regitze Andersen fra Rebild Bibliotekerne