40 kr.
Køb billet(ter)

Kend dine klassikere special: Alfred Hitchcock og Psycho

31.10.22
Vores populære faste format Kend dine klassikere, hvor en ekspert giver en indføring i et litterært værk med klassikerstatus, har dette efterår fået et twist: du kan nu opleve Kend dine klassikere – special! Vi har udvalgt tre klassiske værker inden for hver deres genre: litteratur, musik og film som vi sammen med en ekspert dykker ned i.

I samarbejde med Cinemateket i København og Trommens biograf byder vi den 31. oktober, på selveste aftenen for Halloween, indenfor til ’Kend dine klassikere – special’ – denne gang med en vaskeægte og temmelig væmmelig filmklassiker på programmet.

At ’Psycho’ skulle blive Hitchcocks mest berømte og mest indbringende film nogensinde lå ikke i kortene, da instruktøren hyrede produktionsholdet fra sin tv-serie ’Alfred Hitchcock Presents’ til at lave en hurtig, billig gyser. Resten er historie:

Hverken øde beliggende moteller, høflige receptionister, brusebade, køreture, gamle mødre eller akavede måltider i baglokaler med udstoppede fugle har været det samme siden ’Psycho’ rullede ud af fabrikken i 1960. Der er dømt subtil uhygge på højt plan, når den flinke Norman Bates (Anthony Perkins) tager imod folk på sit motel. Filmen er fuld af raffinerede sekvenser, Bernard Herrmanns musik går lige i knoglerne, og John L. Russells sort/hvide fotografering er ekstraordinært effektfuld.

Filmekspert kendt fra bl.a. Filmnørdens Hjørne og Go’ morgen Danmark, Casper Christensen, introducerer filmen.

Billetter tilgængelige fra d. 5. september.

Se de øvrige klassikerarrangementer her og her.