Skrappe damer – og en enkelt mand!

18.07.18
Lidt musik til sommervarmen

Melanie Dekker er singer/songwriter fra Vancouver i Canada. Hendes inciterende vokal ledsager hendes klassiske folk/rock ballader med en vidunderlig lidt særpræget guitarlyd. Hun har adskillige albums bag sig og har turneret flittigt i Europa og har også været i Danmark flere gange. Nye lyttere kan begynde her med et par tracks fra hendes sidste album ”Secret spot”.

Alt-country betyder alternativ country, dvs. en genre ovre i Americana afdelingen også med betegnelsen outlaw country. Sarah Shook fra Northe Carolina og hendes band The Disarmers har høstet fortjent opmærksomhed for deres fortolkning af et ellers noget stereotypt musikalsk univers. Sarahs maleriske tekster udført med en lidt rå vokal og bandets især lidt skæve guitar akkorder giver musikken helt sit eget særpræg. Vi får to tracks fra hhv. deres første og andet album.

Mary Lattimore har base i L.A., men stammer oprindeligt også fra North Carolina. Hun er harpespiller og har spillet som ”sidekvinde” i adskillige musikalske sammenhænge. I 2012 begyndte hun at udgive solo albums med harpen som improvisatorisk midtpunkt. Stilen er ambient med vægt på en drømmende og nærmest meditativ  tilstand. Musik til at koble fuldstændig af på!

Hanen i kurven er ingen ringere end legendariske Johnny Marr, guitarist i bl.a. The Smiths og The The. Som en af Britpoppens pionerer har han holdt fast ved sit solide guitarspil, som dog først rigtigt har fået frit løb på hans soloudgivelser, som startede i 2013 med den anmelderroste ”The messenger”. Siden er det blevet til yderligere tre udgivelser, hvor de to tracks her er fra den sidste ”Call the comet”.

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her.