Oktobertoner

04.10.19
Efteråret nærmer sig, og det er på tide at søge indendørs og hygge sig lunt og godt og lægge ører til lidt god musik. Hvad der er god musik er selvfølgelig en smagssag, men udvalget her af nye CD’ere på biblioteket skulle rent musikalsk dække ret bredt. Døm selv!

Vi lægger ud med Angie McMahon fra Australien, der her på sin debut CD er ude i minimalisme med et meget personligt udtryk. Hun er en af flere unge kvindelige musikere i en ny bølge af meget personlige og stilskabende kunstnere.

Det samme kan siges om Mega Bog, et lo-fi projekt bestående af sangerinden og multiinstrumentalisten Erin Birgy fra Seattle. Dette er hendes fjerde og meget anmelderroste udspil.

Singer/songwriter Bon Iver fra Wisconsin tog mange med storm med sin debut fra 2008. Siden er det gået lidt op og ned. Hans længe ventede fjerde album fik blandede anmeldelser, men her er det altså.

Han er blevet kaldt ”the godfather of punk”, den gode Iggy Pop fra The Stooges. Han er i hvert fald far til et af de helt store new wave albums ”Lust for life” fra 1977. Her 42 år efter foreligger så album nr. 27 i rækken og anmelderne er stadig begejstrede.

Den danske singer/songwriter Søren Huss’ tragedie er velkendt, men han er heldigvis kommet videre i livet, selvom det at miste kæresten og moren til et fælles barn på bare 2 år uvilkårligt giver ar på sjælen. Dette er hans fjerde soloalbum efter at karrieren med Saybia af gode grunde blev sat på standby.

Jesse Malin fra New York er blevet en voksen mand på 51 år. Han spiller derfor ”voksenrock” på et erfarent grundlag og har en stribe af anmelderroste albums bag sig. På hans nyeste udspil gæster bl.a. Lucinda Williams på nogle af numrene.

Voksen er også Chrissie Hynde, tidligere forrygende forsanger i The Pretenders. Hun begyndte sin solokarriere så sent som i 2010 og man må sige hun tager sig god tid, idet dette kun er hendes tredje udspil. Til gengæld et spændende crossover album med en duft af lidt eksotiske jazznoter.

The Highwaymen var en legendarisk country kvartet bestående af Johnny Cash, Waylon Jennings, Kris Kristofferson og Willie Nelson. Denne kvindelige country kvartet spiller helt åbentlyst ping pong med deres forgængere ved at kalde sig The Highwomen, men det er o.k., for musikken fejler ikke noget!

Tidligere forsanger og sangskriver i Oasis, Liam Gallagher har udgivet sit andet soloalbum. Det er solid indie rock med rødder i britpop som kun englænderne kan lave det. Men lad endelig være med at sammenligne med Oasis!g lyt til

Lån musikke på biblioteket og lyt til smagsprøver her

God fornøjelse!