Ny musik

30.06.16
Hvad går den efterhånden ikke helt unge (!) musikbibliotekar rundt og lytter til for tiden? Hvis det ellers skulle interessere nogen er her mit bud på et par rigtig gode skiver, der er værd at lytte nærmere til.

Fra Brooklyn kommer kvartetten Big Thief med deres debut-album med den alt andet end beskedne titel ”Masterpiece”. Deres musik er båret frem af sangerinden og guitarist Adrianne Lenker og betegnes som ”…a real journey, with intelligent stories and twist-and-turn melodies.”

Dannet i 2011 i Melbourne, Australien giver fanden-i-voldske King Gizzard & the Lizard Wizard den fuld gas med deres neopsykedeliske amokløb. Bør indtages i forsigtige doser.

I gamle dage talte man om supergrupper. The Rides kan med rette betegnes som en sådan. Bestående af Stephen Stills, Barry Goldberg og Kenny Wayne Shepherd spiller trioen god, gedigen bluesrock af den slags, som halvgamle mænd som undertegnede ikke kan få nok af!

Engelske Ben Watt har en fortid som den ene halvdel af 80’er bandet Everything But the Girl. De havde succes med deres mix af ”new jazz”, techno og house. Det er disse grundsubstanser, der går igen i Ben Watts smukke opdateringer på hans nyeste album.

Også fra Brooklyn, NY kommer kvintetten Woods. Dette er deres niende album og de har løbende udviklet deres indie-lyd med karakter af lo-fi elementer af etiopisk jazz og 70’er west coast rock tilsat blæsere hist og her. Meget afslappende at lytte til!

Vi runder af med en solid gang blues. Det er svært af forny blues genren, men den får ind imellem et moderne pust, denne gang i form af trioen Moreland & Arbuckle fra Wichita, Kansas. De har turneret flittigt i årevis og må for min skyld meget gerne komme forbi DK ved lejlighed.

Tak for nu.

Lyt til smagsprøver på Spotify eller lån på biblioteket