Hen under jul

12.12.16
Det er nu om stunder ikke så sandsynligt, at der kommer til at ligge mange CD’ere under juletræerne. Salget af CD’ere er i frit fald, efter at streamingtjenesterne er kommet på banen.

Det mærker vi også på biblioteket, hvor udlånet af CD’ere er faldet i de senere år. Vi køber dog stadig nye CD’ere omend i mindre omfang end tidligere.
Her er et udvalg af årets sidste indkøb, som man kan låne helt gratis!

John Prine er amerikansk pioner indenfor den progressive genre af folk-musikken. Albummet her er oprindelig fra 1999, hvor Prine bl.a. synger denne herlige duet med Iris DeMent.

Multinationale Crystal Fighters blander baskisk folk med londonske beats i en herlig omgang ”happy go round” musik, man kun kan komme i godt humør af!

Jacob Dinesen er et kendt og elsket navn på Tønder Festivallen. Han stammer selv fra egnen, men det kan ikke høres på musikken, der efter min mening er en samling flot og veludført americana af bedste kvalitet.

Grammy vinder, aktivist og efterhånden rock veteran Melissa Etheridge har denne gang kastet sig over nogle af den amerikanske musiks sangskatte. John Mayer svinger spaden på denne Albert King klassiker.

Joe Bonamassa har en lang solokarriere bag sig, siden han forlod bandet Bloodline tilbage i 2000. Det er sagt om Bonamassa, at kunne spille blues før han kunne køre bil og der er nok noget om snakken!

Michael Falch er efter min mening i storform på sit sidste udspil. Det syntes de fleste anmeldere også og snakkede om en ”revitaliseret” Falch, der var blevet genfødt efter han fyldte 60!

Wonderboy Robbie Williams er også blevet ældre, men ifølge anmelderne ikke så meget klogere. De giver ikke meget for hans sidste udspil, men mon ikke vi har fans nok omkring, der vil give det en chance?

Der er gået 6 år siden Sko/Torps sidste album, men det er ikke fordi de har ligget på den lade side. De har turneret flittigt og bliver overalt modtaget med åbne arme. Det er et flot akustisk og tænksomt album der godt kunne ligge under juletræet hos nogle af fansene.

Der er dømt Chicago-blues i den bedste tradition med Sugar Ray & The Bluetones selv om bandet stammer fra Calfornien. Det er måske lidt udenfor det normale, at det er et rent hvidt orkester, men ”the feeling” er der nok af.

Det er der også hos den hvide musikvagabond Seasick Steve, der har kastet sin kærlighed på guitaren i en sen alder. Ren country-blues fra en nu forsvunden tidsalder!

Lyt til brudstykker på

God jul til alle!