The vikings are coming

09.08.17
Vikinger, konger, kampe og mystik. Game of Thrones og Vikings. Kan du heller ikke få nok? Så se her!

Er du i fuld gang med at sluge sæson 7 af 'Game of Thrones', eller venter du i spænding på næste sæson af 'Vikings'?

Interessen for Vikingetiden er kæmpe - og det vrimler med tv-serier, film, vikingetræf og -markeder, som er inspireret eller handler om vikingernes storhed, konger, kampe og røvertogter. I weekenden løb Danmarks største vikingetræf af stablen på Moesgaard, i forrige weekend fejrede Nationalmuseets sin internationale vikingefestival på Trelleborg, og Tissø Vikingemarked venter forude.

»Vikingetiden er fortællingen om en periode, hvor vores lille land satte en verdenshistorisk dagsorden. Det er ikke så tit, vi oplever det i Danmark, så det kan vi godt lide«, fortæller museumsinspektør ved Moesgaard Museum Jeanette Varberg i en artikel i Politiken i sidste uge. »Samtidig er vikingetiden fortællingen om udlængsel, og det er en sagntid, som vi har flotte fund fra. Vi ved også en del om perioden, og da de skriftlige kilder fra den tid ikke er dækkende, er der oven i købet luft til at fylde hullerne ud med vores egne forestillinger. Det ser vi med serier som 'Vikings’ og ’Game of Thrones’, der bygger på sagnet om Regnar Lodbrog«.

Selv har jeg i sommerens løb haft glæden af at besøge Moesgaard Museum, hvor Røde Orm kæmpede mod Svend Tveskæg, elskede med prinsesse Ylva, røvede og regerede. Det var så underholdende og spændende, at jeg efterfølgende gik direkte hjem og lyttede til den mindst lige så sjove bog!

Her har jeg fundet en masse lydbøger om vikingetiden, så hvis du heller ikke kan få nok af de dramatiske historier om vikingetidens helte og heltinder, så er det bare at komme i gang!

Husk, at du også kan finde Game of Thrones og mange andre fede fantasy-bøger på eReolen Global.

/Dagmar, redaktør på eReolen