Boganmeldelser lavet af vores praktikanter

Af Anonym (ikke efterprøvet)
22.09.16
Vores to praktikanter Marissa og Solvejg har skrevet boganmeldelser - læs dem her:

"Min søster vampyren"

Om hele serien - skrevet af Marissa

Olivia Abbott er lige flyttet til byen Franklin Grove, og skal starte på en ny skole. Der møder hun sin vampyr tvillingesøster Ivy, som hun ikke kendte noget til førhen. De blev skilt ved fødslen, og bortadopteret til forskellige forældre. Derfra hører man igennem serien, hvordan deres forhold til hinanden, og følelser for andre udvikler sig, og om alle de forhindringer de må gennemgå, for at kunne forblive sammen.

Jeg mener, at bogen er virkelig godt skrevet. Forfatteren Sienna Mercer, skriver på en måde, så serien ikke bliver lavet om til ét stort teenage drama (hvilket jeg ikke bryder mig om), men om hvordan personerne udvikler sig selv med- og uden hinandens hjælp. Hun skriver meget simpelt og let forståeligt, men stadig så læserne har eftertanke til handlingen og begivenheder i bogen. Bogen viser også hvordan unge parforhold til drenge kan udvikle sig til noget seriøst men vedvarende på samme tid.

Bogen er godt læsestof, hvis man har brug for en afslapper fra en lang og hård dag. Den er en god, men let fordybelse og distraktion fra hverdagen. Den er, som jeg nævnte tidligere, let og forståelig, og ikke mindst hyggelig og opmuntrende, så man har ikke en masse på sinde efter man har læst den.

Den er skrevet, vil jeg mene, til de yngre teenagere. Den er også god hvis unge piger skal have noget at forholde sig til, for den er skrevet om meget typiske pige problemer, f.eks. angående familie, tøjstil, venner, drenge og skole, så den et godt standpunkt hvis man skal have noget at forholde sig til i hverdagen.

Hvis man er tvilling/enægget tvilling, så er det også lidt fornøjende, måske at læse om andre tvillinger, og derefter at kunne forholde sig lidt til det. Det kan jeg personligt sige, for jeg er selv enægget tvilling.

Jeg kan (igen) personligt sige, at det er svært for mig rigtig at fordybe mig i en bog, men der ramte Min søster vampyren, mig altså lige i hjertet. Jeg kan ikke rigtig beskrive det, men det er en bog som gør en glad, og godt tilpas, og jeg anbefaler virkelig, at du læser den.

“Dødens instrumenter”

Om hele serien - skrevet af Solvejg

Clary er en spinkel pige med flammende rødt hår, der bor sammen med sin mor i New York. Men en skæbnesvanger nat, overværer hun et mord som, tilsyneladende, ingen andre kan se og selv samme nat, forsvinder hendes mor sporløst. Clary bliver hurtigt indlemmet i en verden, hun opdager, hun altid har været en del af. En verden, der vrimler med dæmoner, skyggejægere, vampyrer, varulve, warlocks, feer og mange andre mystiske væsner, der indtil da, kun havde eksisteret i hendes højtlæsningsbøger som lille. Clary er besat af tanken om, at hun skal finde sin mor og vil gå igennem hvad som helst for at finde hende. I sin kamp på at finde sin mor opdager Clary adskillige ting; nogle, hun helst havde forblevet uvidende om…

Dødens instrumenter er en smukt skrevet serie, der ikke kun beskriver den forunderlige verden der åbner sig for Clary, men også de indviklede relationer mellem personerne, der konstant udvikler og ændrer sig.

Det der adskiller Dødens instrumenter fra andre fantasy bøger er det fuldt ud gennemtænkte plot, der gør, at efter man har set historien ”vende” indtil flere gange, ved man aldrig, hvad der så skal ske. Derudover synes jeg personligt, at det er en rar adspredelse fra de klassiske kærlighedsklichéer, hvor pigen og drengen ikke kan få hinanden, fordi den ene er vampyr og det aldrig nogensinde ville kunne gå. Hvorimod i Dødens instrumenter, er kærlighed stadig et tema, men fylder i langt mindre grad i forhold til de andre temaer, da fortællingen har en utrolig interessant historie at byde på også.