Uge 17 - Verdensmål på biblioteket

Af Nina
18.03.24
I uge 17 retter landets biblioteker spotlyset mod FNs verdensmål.

UGE17 er de danske bibliotekers oplysningskampagne om FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

Fra mandag til søndag sætter biblioteker over hele landet fokus på bæredygtighed i allerbredeste forstand.

Uge 17 på Hørsholm Bibliotek

Hele ugen er der kreaværksted i børneudlånet lave kreative collager og kunstværker af gamle, brugte biblioteksbøger.

Torsdag 25. april får du tips til at skabe mere biodiversitet i din egen have, på altanen eller i sommerhuset ved foredraget af naturvejleder og direktør for Vild med Vilje Christina Kabber-Bühler.

Lørdag 27. april kl. 11-13 holder vi Byttedag i Trommens Foyer hvor du kan bytte dit gamle (brugbare) tøj til nyt (brugt).

Følg med

I løbet af uge 17 vil vi også dele boganbefalinger, der giver dig inspiration og oplysning om bæredygtighed og verdensmålene.

De 17 verdensmål

FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på et FN-topmøde i 2015.

De 17 hovedmål og 169 delmål trådte i kraft året efter og skal frem til 2030 sætte os kurs mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten, vi bor på.

Målene handler om alt fra klima og miljø til økonomi og social trivsel. Det handler i bund og grund om at sikre vores fremtid, så vi kan have det godt i den verden, vi befinder os i.

Læs mere om verdensmålene.