Om dette arrangement

Litteratur

Søren Ulrik Thomsen og Store Kongensgade 23

04.10.22
”Er der et enkelt år eller sted i et menneskes liv, der efterhånden, som tiden går, vil vise sig at være det vigtigste? Punktet, hvor passerens spids kan placeres, fordi alt drømmeagtigt peger ind mod det, og alt senere viser tilbage til dette centrum, hvis betydning man selvfølgelig ikke erkender før langt senere?”  – Søren Ulrik Thomsen, Store Kongensgade 23

I anledningen af Arkitekturens dag ’22, der i år har temaet ’stedsans’, sætter vi denne aften fokus på stedets betydning for individet med udgangspunkt i Søren Ulrik Thomsens anmelderroste erindringsessay ’Store Kongensgade 23’.

Bogen kredser ”om en lejlighed i Store Kongensgade 23, hvor forfatteren kun boede et enkelt, skelsættende år af sin ungdom, men som alligevel er blevet stedet, hvorfra fremtiden for altid vil udstråle”.

Søren Ulrik Thomsen tager os med ind i erindringen og sine minder om hans pubertet og moderens depression og langvarige ophold på sindssygehospitaler, om klasselærer Bodil, morfar Henning og skønne Jane fra Sølvgade Skole. Thomsen reflekterer over, hvorfor man skriver, om frygten for alderdommens rædsler, om efteråret, hvor alting på én gang flammer op og dør ud.

Oplev en levende digtoplæser og en skarp iagttager, som i mange år har været en utrolig populær forfatter i hele landet. Søren Ulrik Thomsen evner at kombinere sin store viden om samfund og litteratur med sine egne digte, oplæsninger og kække kommentarer. Der er plads til både grin, forundring og fundering over livet ved dette foredrag med en af dansk poesis allerstørste.

Som oplæg til foredraget med Søren Ulrik Thomsen vil seniorforsker Mette Mechlenborg ud fra en arkitektonisk vinkel fortælle om steders affekt på mennesker – hvordan de påvirker os fysisk og følelsesmæssigt. Hun skriver:

”Steder gør noget ved mennesker, ligesom mennesker gør noget ved stederne. Steder og mennesker kan ikke adskilles. Vi lever på steder, og stederne er beholder for vores minder. Ofte er det mest betydningsfulde sted i menneskets liv, også det sted, der er mest usynligt for os, og som vi har allersværest ved at definere: Vores hjem. Derfor siger hjemmet noget eksistentielt om alle steder.”

Om Mette Mechlenborg: cand.mag., ph.d. i Moderne Kultur og Litteratur og pt. seniorforsker på BUILD, Aalborg Universitet. Hun har en stor viden om hjem, hjemskabelse og hverdagsliv med særlig fokus på forholdet mellem stedet, menneskerne og kulturen.

Læs mere om Arkitekturens Dag her.

Billetter er tilgængelige her fra siden d. 9. august.

Fotocredit S.U.T. : Dirk Skibae

Søren Ulrik Thomsen - nomineret til Læsernes Bogpris 2022