Foto: Udsnit af Videnskabernes Selskabs kort over Nordøstsjælland fra 1771

For voksne
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

UDSAT: Museum Nordsjælland præsenterer: Nedslag i Nordsjællands landskabshistorie

29.11.23
Ved museumsinspektør Jon Voss, Museum Nordsjælland.

OBS foredraget er desværre aflyst. Vi arbejder på at finde en ny dato i det nye år.

I anledning af Københavns udnævnelse til UNESCO World Capital of Architecture i 2023, holder Museum Nordsjælland en mindre foredragsrække på Hørsholm Bibliotek med arkitektur som tema.

Museum Nordsjælland griber stafetten fra Jagt- og Skovbrugsmuseet og sætter i foredraget fokus på skov- og landskabshistorien i Nordsjælland. Kom og hør om, hvordan vores landskaber har ændret sig op igennem tiden, i takt med ændringer i vores ressourceudnyttelse og natursyn, og i stadigt samspil med de økosystemer, vi indgår i. Museumsinspektør Jon Voss fortæller bl.a. om de store ændringer af landskabet, der fulgte med den ordnede skovdrift fra slutningen af 1700-tallet, om flyvesandskatastrofen på Nordkysten og om nutidens storslåede og ofte omstridte naturgenopretningsplaner.

Foredraget er en del af Museum Nordsjællands indsats for at sætte fokus på vores lokale landskabshistorie: her i Hørsholm tilbyder Museet nu også historiske vandringer i Folehave Skov, samt et nyt skoletjenesteforløb om landskabshistorie, natursyn og bæredygtighed til kommunens skoler.

Gratis billetter kan hentes her fra siden fra d. 4. oktober.

I samarbejde med