Lokalitet
Foredrag & debat

Sku' det nu være kunst?

10.02.22
Kom til topaktuel debataften om samtidskunstens mål og midler

I efteråret 2021 havde den danske koncept- og samtidskunstner Jens Haaning en aftale med kunstmuseet Kunsten i Aalborg om at udstille værket ’Work it Out’, der skulle afspejle en henholdsvis dansk og østrigsk årsløn i kontanter. Da museet modtog værket og pakkede det ud, var der blot to tomme lærreder med en besked fra Haaning om, at pengene var blevet brugt i et nyt kunstværk: ’Take the money and run’.

Den spektakulære sag har i den grad ramt de danske medier og har også vækket de udenlandske mediers opmærksomhed. Bølgerne om værket går højt, og endnu en gang er diskussionen om, hvad kunst er og ikke mindst kunstens rammer kommet i fokus. Er Haanings værk et mesterværk eller er det tyveri? Haanings nye værk rejser spørgsmålet, om hvor grænsen for kunstens udfoldelser går, og ikke mindst minder os om, at kunsten kan ruske op i os og vække følelser vi ikke vidste, vi havde.

På Hørsholm Bibliotek kan du fra tirsdag d. 1. februar helt ekstraordinært se den lokale forfatter og kunsthistoriker, Anders Kølles kunstneriske modsvar til Haanings skandaleværk. Kølle præsenterer i udlånet værket ’Give the money and stay’. Værket, der består af et lærred påsat tegnestifter til pengesedler, har undertitlen: ”Alle donationer går ubeskåret til kunstmuseet KUNSTEN i Aalborg, som netop nu savner 534.000 kr.”. Med værket ønsker Kølle at åbne en debat: ”Udover at være en gimmick mener jeg, at Haaning, trods den debat hans værk har skabt om forholdet mellem penge og kunst og underbetalte kunstnere generelt, med sit værk alligevel kommer til at gentage en gestus, der understøtter en kultur af selvberigelse og flugt i stedet for at kritisere samme. Med ’Give the Money and Stay’ som gimmick og kommentar lægges vægten i stedet på vedholdenhed og engagement.”

Torsdag d. 10. februar inviterer Hørsholm Bibliotek til en aften i kunstens tegn. Oplev Anders Kølle i åben samtale med kunstanmelder på Politiken, Mathias Kryger om den aktuelle kunst-misere og om mere generelt om kunstens mål og midler. Alle er velkomne, det er ganske gratis og publikum er velkomne til at stille spørgsmål og byde ind undervejs. Gratisbilletter kan hentes her på siden.