40 kr.
Foredrag & debat

SAMMEN FOR UKRAINE - fællesspisning, foredrag og fællessang

16.06.22
Kom og få et indblik i den ukrainske kultur og hvilke udfordringer Ukraine lige nu står overfor, når landets biblioteker i samarbejde med DR byder indenfor til fællesspisning, foredrag og fællessang.

Sammen skal vi blive klogere på det land og folkefærd, som vi i højere grad kommer til at stifte bekendtskab med i vores lokalsamfund.

Programmet for aftenen er:

Kl. 17.45: Fællesspisning på biblioteket (vi sørger for vand på bordene - andre drikkevarer kan købes i foyerbaren eller caféen).

Kl. 19.00 Livestreaming fra DR Koncerthuset i Lilletrommen. Oplev bl.a. Steffen Brandt, generalsekretær i Røde Kors Anders Ladekarl, den ukrainske sangerinde Taya Lukashova og fællessang.

Kl. 19.30-20.15 Foredrag live i Lilletrommen ved Gohar Khodjayan

Gohar Khodjayan er programchef/leder for Ukraine hos IMS (International Media Support) og er uddannet inden for kommunikation fra CBS. Hun har mere end 14års erfaring med medieudvikling. Hun taler bade flere sprog, bl.a russisk og ukrainsk og har selv armenske rødder.

Om foredraget: I mere end 100 dage har ukrainerne været i krig. Det har været intense uger og måneder for den ukrainske befolkning og for de journalister, der fortsat er i landet og passer deres arbejde. Pludselig skulle sports- og erhvervsjournalisten dække en krig. De lokale medier er især blevet hårdt ramt af den russiske invasion. Ikke bare er journalisterne selv ofte i farlige situationer, men mediernes økonomi er tæt på kollapset, så der er ikke penge til basale lønninger. Det skaber en risiko for, at folk står uden adgang til livreddende information om, hvor de eksempelvis kan finde krisecentre, mad og pålidelig information om krigens udvikling. Og øger sårbarheden for påvirkning fra den russiske disinformation. Hør mere om IMS’ arbejde i Ukraine og om de journalister og medier, organisationen hjælper.

Om IMS:

IMS bidrager til fredelige, stabile og demokratiske samfund ved at yde støtte til uafhængige medier, beskytte journalister samt påvirke de rammer, medier er underlagt. IMS' knap 160 ansatte arbejder i lande ramt af konflikter, politisk omvæltning og humanitære, sundheds- og klimamæssige katastrofer. Gennem en kombination af langvarige partnerskaber og hurtige indsatser i krisesituationer bidrager IMS til, at lokalbefolkninger har adgang til relevant, kritisk og oplysende journalistik, relevant på tværs af køn og etnicitet. IMS har et særligt fokus på disinformation og ligestilling. I dag er IMS Nordens største medieudviklingsorganisation med hovedsæde i København.

Kl. 20.15-20.30: Tak for i aften.

Billetpris inklusiv en dejlig portion mad leveret af Bøf og Bolle: 40 kr.

Menuen er med kød, men kontakt biblioteket på esk@horsholm.dk, hvis du er vegetar.

Alle arrangementer er en del af Sammen For Ukraine-initiativet og støttet af Udenrigsministeriet