Foto: Michael Wivel (privat)

Om dette arrangement

50 kr.
Lokalitet
Lilletrommen
Target
For voksne
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

Penslen og Pistolen - Jens Adolf Jerichau

13.09.23
Maleren fra Hørsholm

I samarbejde med Hørsholm Kunstforening inviterer Hørsholm Bibliotek til et unikt foredrag med kunsthistoriker Mikael Wivel om kunstneren Jens Adolf Jerichau, som flyttede til Paris, hvor han mødte internationale kunstnere som Matisse og Picasso, men som også har lokal tilknytning til Hørsholm, hvor han har boet og malet. Jens Adolf Jerichau ligger begravet på Hørsholm Kirkegård.

Jens Adolf Jerichau døde i Paris i 1916 - for egen hånd og kun 25 år gammel. Men han havde ikke desto mindre arbejdet så målrettet, så intenst og så personligt med sit stof, at hans værk må betegnes som et af de væsentligste i det 20. århundredes danske kunst. Der var tale om en mærkeligt suveræn udfoldelse, som startede vildt i Hørsholm, og som i de sidste fire år af hans korte liv førte billeder med sig af en fuldkommen overrumplende originalitet. Jerichaus skæbne er elementært bevægende - for ham var liv og værk to sider af samme sag, og Mikael Wivel skelner da heller ikke mellem disse to størrelser i sit foredrag.

Mikael Wivel er kunsthistoriker og dr.phil. med en disputats om maleren Niels Larsen Stevns. Han har tidligere arbejdet som kunstkritiker ved Information og Weekendavisen, som museumsinspektør ved Ordrupgaard og som forskningslektor på Københavns Universitet. Blev i 2012 tildelt N.L. Høyen Medaljen af Det Kgl. Danske Kunstakademi for sin indsats. Wivel har bl.a. skrevet monografien fra 2019 om Jens Adolf Jerichau, kaldet Penslen og Pistolen.

Billetter kan hentes her fra siden fra d. 19. juli.