Foto: Bibliotekernes festival for historie

Foredrag & debat

Live i stuen: Sprogø 1923 Åndssvageforsorgens prestigeprojekt

21.11.23
Bibliotekernes festival for historie er en landsdækkende vidensfestival med Det Kgl. Bibliotek og folkebibliotekerne som afsender. Over en uge i efteråret (uge 47) byder biblioteker fra landets regioner til hybride arrangementer (streaming + fysisk) med nye aktuelle vinkler på historie og samfund under et bredt tema. Temaet i 2023 er ’Historien vendt på hovedet’.

Sprogø 1923. Åndssvageforsorgens prestigeprojekt for de moralsk åndssvage. Skabt ud af banebrydende politiske og videnskabelige visioner om, at isolation, opdragelse og sterilisation var kuren, som kunne bekæmpe fattigdom og degeneration og sikre Danmarks fremtid. – Men hvilken pris betalte Petras datter og alle de andre for at blive betragtet som “åndssvage” og “erotisk abnorme”?

Oplægsholder Sarah Smed er historiker og leder af Danmarks Forsorgsmuseum på Viebæltegaard i Svendborg.

Læs mere på Danmarks Forsorgsmuseum (svendborgmuseum.dk)

Arrangementet sendes live fra Odense Bibliotek/Historiens hus Odense.

Gratis billetter kan hentes her fra siden fra d. 26. september.

DØRENE ÅBNER KL. 15.15 - FOREDRAGET STARTER KL. 15.30.