Foto: Bibliotekernes festival for historie

Foredrag & debat

Live i stuen: 1864 – De der mindes og de der glemtes

23.11.23
Bibliotekernes festival for historie er en landsdækkende vidensfestival med Det Kgl. Bibliotek og folkebibliotekerne som afsender. Over en uge i efteråret (uge 47) byder biblioteker fra landets regioner til hybride arrangementer (streaming + fysisk) med nye aktuelle vinkler på historie og samfund under et bredt tema. Temaet i 2023 er ’Historien vendt på hovedet’.

Krigen i 1864 vendte verden på hovedet – både politisk og samfundsmæssigt, men også enkeltpersoner og familier blev dybt berørt af krigen. Det vidner blandt andet de over 100 mindesten på Dybbøl Banke og på Als om. Bag hver sten gemmer sig en historie om nogen, der har mistet en søn, en mand, en bror, en ven. Men også i resten af landet ses sporerne stadig den dag i dag, i bl.a. kirker og på kirkegårde.

Og endelig er der dem, der døde i krigens skygge – de civile. I 1864 var der landet over en voldsom overdødelighed blandt helt normale danskere. Disse finder man sjældent åbenlyst. Her må man på jagt i arkiver og kirkebøger.

Formidler ved Historiecenter Dybbøl Banke, Jens Jacob Refshauge Beck, leder os gennem optakten til og sporene efter krigen i 1864 og giver inspiration og fif til selv at lede videre.

OBS dette arrangement livestreames og vises på biograflærredet. Dørene åbner kl. 16.15.

Gratis billetter kan hentes her fra siden fra d. 28. september.