Om dette arrangement

For voksne
Køb billet(ter)
Foredrag & debat

Hvad laver dit barn på nettet?

11.05.23
Er vi som voksne klædt godt nok på til at forstå unges adfærd på nettet? Hvilket indhold bliver de eksponeret for? Og hvad skal vi være særligt opmærksomme på, når børn og unge interesserer sig for uhensigtsmæssige onlinefællesskaber og ekstreme budskaber? Kom til gratis foredrag med digital ekspert og forsker Katrine K. Pedersen i Kulturhus Trommen torsdag d. 11. maj kl. 19.

Under dokumentarfilmfestivalen HØRSHOLM:DOX i marts 2023 havde Kulturhus Trommen besøg af omkring 200 8.klasseselever til en filmvisning og foredrag om YouTube, influencers og online radikalisering med digital ekspert Katrine K. Pedersen.

Der lød høje klapsalver blandt eleverne under Pedersens oplæg, da et billede af højreekstremisten Andrew Tate tonede frem på lærredet, og den voldsomme publikumsreaktion gik ikke ubemærket hen.

Politiken bragte d. 14. april artiklen ”Flere unge bliver radikaliseret på nettet” om højreekstremt indhold på nettet, hvor hændelsen i Trommen er nævnt, og hvori både Pedersen og lærer Birgitte Palludan fra Vallerød skole medvirker. Få adgang til artiklen nedenfor.

Pedersen beretter om ”en bekymrende tendens til, at især helt unge drenge falder over internetpersonligheder som Andrew Tate, der er kendt for at udtrykke hadefulde holdninger til kvinder og i nogle tilfælde også mænd, han anser som svage.”

Den 25. april kunne man i podcasten ”Du lytter til Politken” høre Pedersen fortælle om Tate-speech – og om at engelske skoler har iværksat afradikaliseringstiltag pga. Tate og den effekt, det har på børnenes fællesskaber. Lyt til podcasten her.

Nu inviterer Trommen endnu en gang Katrine K. Pedersen til Hørsholm for at følge op – denne gang er arrangementet rettet mod de voksne, forældre, lærere og andre, der er interesserede i at vide mere om unges adfærd på nettet, hvordan de digitale platforme fungerer og få nogle gode råd til, hvordan man som voksen kan forholde sig.

Arrangementet foregår i Stortrommen torsdag d. 11. maj kl. 19. Det er ganske gratis, men adgang kræver, at man henter en gratisbillet her på siden.

Om foredragsholderen: Katrine K. Pedersen har skrevet flere bøger om digital kultur fx Modkultur (Gyldendal), der bl.a. handler om YouTubes første år og det ungdomsoprør, som platformen på mange måder blev kanal for. Udover at skrive på sin næste bog, arbejder hun på et forskningsprojekt i Bruxelles om digitalt udsatte. Hun har været konsulent på en række film og serier bl.a. på HBO Max serien Kemikaze, og så er hun podcastvært på Politiken podcasten MEME dig til magten.

Fotocredit: Walter Bølge, CPH:DOX