FNs Verdensmål på Hørsholm Bibliotek

På Hørsholm Bibliotek og i hele Kulturhus Trommen arbejder vi siden 2024 aktivt med FNs Verdensmål. Vi har besluttet at blive et certificeret verdensmålsbibliotek. Det tager 3 år at blive certificeret og det vil sige at vi i fællesskab i huset følger certificeringsprogrammet som er udviklet af Chora2030. Herunder har vi bl.a. været igennem en workshop og sammen følger vi en 3-årig handleplan, hvor vi som bibliotek vil bruge vores rolle i kommunen til at styrke borgerinddragelse og bæredygtighed. Vi er ikke kun en videnscentral men også et sted for deltagelse og nye initiativer. Vi forpligter os bl.a. til, at indtænke verdensmålene i vores arrangementer og udstillinger. Men vi har også allerede gang i flere bæredygtige initiativer.

Det gør vi allerede:Fremtidige ønsker:
Det lille bibliotekPlantebytte
ByttedageFast bogsalg
Uge17Fællesspisning
Repair Café
Bæredygtigt indkøb når det er muligt
Droppet alle plastic bæreposer
Affaldssortering for personalet
Vild med vilje på Trommens grønne arealer (i gang efterår 2024)

Har du en god idé og har du lyst til at lægge frivillige kræfter i den så skriv til os på horsbib@horsholm.dk

Her kan du læse om de 10 biblioteker som allerede er verdensmålscertificerede.

"Verdensmålene handler om bekæmpe fattigdom, ulighed og klimaforandringer. Men hvordan kommer man i gang, når problemerne kan virke kæmpe store? Få gode idéer fra den virkelig verden til, hvordan DU kan gøre en forskel og hjælpe med til, at vi når Verdensmålene." (Kilde: Verdens bedste nyheder)

Se en video om hvordan du kommer i gang med verdensmålene: