Tre filmanbefalinger fra Filmstriben

14.03.18
Det vrimler med gode film på Filmstriben.dk, og hver eneste måned tilføjes der flere titler til det bugnende bagkatalog. Blandt de senest tilkomne finder man disse tre titler, som stærkt kan anbefales.

En fremmed flytter ind

’En fremmed flytter ind’ er fortællingen om Amanda, en enlig mor fra Hvidovre, der forelsker sig hovedkulds i millionærarvingen Casper. Den charmerende og generøse ungkarl er dog ikke den, han udgiver sig for at være, og snart går det op for Amanda, at hun er blevet bedraget af en af Danmarkshistoriens største svindlere, Casper Rieper-Holm.

Filmen baserer sig på den fremragende podcast ’I et forhold med…’, der er produceret af podcast-frontløberne Third Ear (hør podcasten her). Scenerne er genskabt ud fra Amandas hukommelse, og de medvirkende, som, på nær Casper, spiller sig selv, genopfører hendes version af hændelserne med lejlighedsvise afbrydelser og uddybende spørgsmål fra instruktøren. Historien om storsvindleren og hans vej ind i den lille families liv er i sig selv fascinerende, og med sin eksperimenterende dokumentariske fortællestil er ’En fremmed flytter ind’ også rigtig interessant og seværdig som film.

David Lynch – the art life

I dokumentaren ’David Lynch – the art life’ får vi et indblik i filmauteuren og billedkunstneren David Lynchs dragende og foruroligende kunstneriske univers. Filmen tager os helt tilbage til den tidlige opvækst i Montana og undersøger, hvilke påvirkninger og inspirationer, der har dannet grobund for hans virke. Filmen er spækket med arkivmateriale af forskellig art, der fletter sig ind og ud mellem hinanden: smalfilmsoptagelser fra barndommens parcelidyl, klip fra tidlige eksperimentelle filmprojekter, fotografier og helt nye optagelser fra atelieret i hjemmet, hvor den kunstneriske aktivitet aldrig synes at ophøre. Henover billederne fortæller Lynch anekdoter og reflekterer over sin fortid og fremtid og over, hvad ”kunstnerlivet” er for en størrelse. Som han så enkelt beskriver det: ” You drink coffee, you smoke cigarettes and you paint. And that’s it”. ’David Lynch – the art life’ er en sansemættet og stemningsfyldt portrætfilm om en kunstner, hvis mystiske, mørke og fascinerende univers er alt andet end ligetil.

The Handmaiden

Den sydkoreanske instruktør Chan-wook Park står bag denne psykologiske forviklings-thriller med homoerotiske overtoner. ’The Handmaiden’ er et visuelt blændende og stærkt underholdende trekantsdrama om tyven Sookee der hyres ind som tjenestepige hos den japanske rigmandsdatter Hideko for at opfylde en snu svindlers skumle planer om at franarre den velbjergede ungmø sin formue. Filmen er fyldt med forviklinger, intriger og manipulation, og intet er, som man tror, det er. Filmen foregår i det japansk-besatte Korea i 1930’erne og er baseret på bogen ’Fingersmith’ (på dansk’ Rænkespil’) af Sarah Waters. Bogen kan bestilles via Bibliotek.dk.

Rigtigt god fornøjelse!

/Emilie, kulturformidler