Filmstriben_Russian Ark

Russiske filmanbefalinger

14.06.18
Vi anbefaler gode russiske film fra Filmstriben i anledning af VM

VM i fodbold spilles i Rusland. Vi har i den anledning udvalgt en række russike filmperler, der viser landet fra både dets storslåede skønne og mørke korrupte sider.

Filmstriben_Russian Ark

Filmstriben, Russian Ark

Russian Ark. Alexander Sokurovs Russian Ark (2002) er en filmisk pragtpræstation indspillet i et kontinuerlig skud gennem alle 90 min. Filmen er optaget på Eremitagepaladset i Skt. Petersborg og gør brug af 33 værelser af museet. Der medvirker 2000 skuespillere og 3 orkestre.
Filmen følger en unavngiven fortæller og en ledsager der vandrer gennem Vinterpaladset. Fortælleren er et spøgelse, og kan derfor springe gennem tid og sted. I hvert værelse møder de mennesker (virkelige og fiktive) fra forskellige perioder i byens 300-årige historie.
Et smukt og unikt billede af Rusland før og nu.

Se en trailer til filmen

Se filmen på Filmstriben.

Filmstriben_Leviathan
Filmstriben, Leviathan

Leviathan. Leviathan (2014) er Andrej Zvjagintsevs uafrystelige film om den lille mand, der kæmper mod et korrupt system. Kolyas hus er eksproprieret mod hans vilje. Lillebyens almægtige borgmester vil for enhver pris bygge et prestigefyldt center, og bruger alle midler for at knække Kolya, hvis hidsighed ikke bliver mindre af at bunde vodkaflasker. Kolya er på et nulpunkt og bevæger sig hastigt mod minusskalaen!

Filmstriben_Loveless
Filmstriben, Loveless

Loveless. Zvjagintsevs seneste film fra 2017, Loveless, kan også stærkt anbefales. Den er, som Leviathan, en bidsk samfundskritisk mavepuster spundet over et ulykkeligt familiedrama. Et forældrepar står midt i en grim skilsmisse. De har begge fået nye partnere, og ingen af dem har den store lyst til at have forældremyndigheden over deres fælles søn. En dag forsvinder sønnen og en stor efterforskning sættes i gang.

Filmstriben_Putins kys

Filmstriben, Putins kys

Putins kys. Danske Lise Birk Pedersens Putins kys (2011) er en dramatisk, smuk og indsigtsfuld dokumentarfilm om unge mennesker i Rusland, der opfører sig på en måde, som kan give associationer til Tyskland i 30'erne. Filmen er tænkt som en følgedokumentarfilm om den 19-årige Masha, der arbejder sig op i den politiske elite i Rusland gennem ungdomsorganisationen Nashi, som er støttet direkte fra Kreml. Undervejs i optagelserne blev Masha imidlertid mindre tilgængelig for instruktøren og det viste sig, at det var fordi hun i virkeligheden begyndte at tvivle på det politiske projekt hun var en del af. Historien fortælles derfor nu af den unge Putin-kritiske journalist Oleg Kashin. Masha og Olegs historie væves smukt sammen i et venskab, men også i et dramatisk sammenstød, hvor Oleg næsten bliver slået ihjel af nogle af de mere ekstreme Nashi-tilhængere.

Se filmen på Filmstriben

Filmstriben kan nu ses med alle browsere. Du kan anvende Google Chrome, Firefox, Edge og Safari
(Internet Explorer anbefales ikke.)

Skrevet med inspiration fra Aarhus Kommunes Biblioteker.