På (littera)tur i Hørsholm

09.04.19
Hvor kan du få et gys, komme ud at lege, løbe et halvmaraton eller blive klog på Usserød Å?

Svaret er Hørsholms nye Kløverstier – fire helt nye og spændende stiruter, der indvies den 20. april i år. Så på med kondiskoene og opdag Hørsholm på ny.

Hele fire nye afmærkede ruter kommer til at udspringe fra samme sted i den kommende PH Park. De fire ruter vil forløbe som blade på en firkløver rundt i det Hørsholmske landskab og tilbage til PH Park. Stierne bliver tematiserede og vil forbinde steder af særlig interesse. Kløverstierne består af en grøn rute på 2½ km, en blå på 5 km, en rød på 7½ og en lang sort rute på 21 km.

Frisk luft, motion og oplevelser

På Kløverstierne kan man få motion, frisk luft og oplevelser på én og samme tid. Ruterne er både for gående, løbere og cyklister. Den grønne rute kan for eksempel lokke familier med små børn ud i det fri, og den rute sorte er til den garvede vandrer eller måske løberen, der vil prøve kræfter med en halvmaraton.

Så hårene rejser sig

På den røde rute, på 7½ km, kan man ud over frisk luft og motion få sig et ordentligt gys. Hørsholmforfatter, Tobias Stenbæk Bro, der netop har udgivet sin anmelderroste debutroman Væddernemændenes Nat, har skrevet en gysernovelle til ruten. Novellen er ikke for sarte sjæle. Historien tager udgangspunkt i Usserød og kommer til at kunne høres som lydbog, mens man går. Fire steder på ruten henter man en bid af historien ved hjælp af QR koder. Så vil man have hele historien med, kræver det, at man går hele den røde rute. Lydbogen er indtalt af skuespiller Preben Harris, kendt fra blandet andet Matador, og både han og forfatteren er garvede lokale vandrere.

Det glæder os at kunne tilbyde kombinationen af en tur i det fri med en spændende og anderledes litteraturoplevelse. Jeg fik selv lidt af et gys” siger formand for Miljø- og Planlægningsudvalget Jan Klit.

Alle er velkomne til indvielse i PH Park den 20. april

Stierne indvies af Udvalgsformand Jan Klit den 20. april kl. 10. Der vil være lidt forplejning, Dansk Vandrelaug arrangerer ture med guider på alle fire ruter, og tør man lytte til gyseren, kan man på indvielsesdagen følges rundt med forfatteren selv.

Om Kløverstier

Ruternes forløb og indhold er tilrettelagt i tæt samarbejde med lokale foreninger, borgere og Museum Nordsjælland. Kløverstierne er et landsdækkende koncept, der er udviklet af Friluftsrådet, Danmarks Idrætsforbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), Dansk Firmaidrætsforbund og Nordea-fonden. Den røde og sorte rute er etableret i samarbejde Naturstyrelsen og forløber gennem deres skønne arealer i Rungsted Hegn, Folehave Skov og Slotshaven ved Hørsholm Kirke.

Man kan læse meget mere på www.kløverstier.dk