Nobelprisen i litteratur gik til Kazuo Ishiguro

05.10.17
Den engelske forfatter med japanske rødder er verdenskendt og har bl.a. også modtaget den store Man Booker Prize.

Verdensberømt forfatter

Ishiguro får prisen for 'med stor følelsesmæssig styrke at have afdækket de afgrund, som befinder sig under vores illusoriske følelse af at have forbindelse til verden', som Sara Danius fra Det Svenske Akademi udtalte umiddelbart efter offentliggørelsen. Ishiguro har en stabil dansk læserskare, og biblioteket har mange bøger af ham. Især kendt er hans Resten af dagen. Her mindes Mr. Stevens, en rigtig engelsk butler, pedantisk og uden sans for demokratiske omgangsformer, årene før krigen, da "Darlington Hall" var samlingssted for tidens store ånder.

Årets modtager var ventet af mange, men akademiet har aldrig været bange for at udfordre forventningerne.

Den evige ikke-modtager

Mange troede sidste år, at NU vil japanske Haruki Murakami vinde årets Nobelpris i litteratur, men i stedet gik den til sangeren og musikeren Bob Dylan. Den sky sanger har flere gange været nævnt som en mulig outsider for sine sange, hvor mange i dag er klassikere.

Sadomaschisme

I 2004 modtog østrigeren Elfriede Jelinek årets pris. Hun var stormombrust i sit hjemland for sin samfundskritik og for sine dybt erotiske romaner, mange med sadomasochistisk islæt.

En uforbederlig gøgler

I 1997 faldt valget på den italienske dramatiker og satiriker Dario Fo. ’Fo følger i de middelalderlige gøgleres fodspor, når han ligesom de hudfletter autoriteterne og bestyrker de undertryktes værdighed’, sagde priskomiteen ved prisoverrækkelsen.

Dissident under den kolde krig

I 1970 midt under den kolde krig gik prisen til Sovjetunionens førende systemkritiker, Aleksandr Solsjenitsyn. Han havde tilbragt flere år i Stalins fangelejre efter 2. verdenskrig, og han opfattede forfatterens rolle som ’ samfundets levende og åbenmundede samvittighed’.

Afviste at modtage prisen

Ikke alle bryder sig om at modtage hæderen og de 10 millioner svenske kroner, der følger med. Franske Jean Paul Sartre afviste i 1964 at modtage prisen. Han ønskede ikke, at blive ’transformeret ved at blive omtalt som »Nobelprismodtager’, og desuden ville han ikke ’vælge side i en kamp mellem øst og vest ved at acceptere en pris fra en overvejende vestligt orienteret institution.’

Danske prisvindere

Mange tror, at Karen Blixen har modtaget Nobelprisen. men det er ikke rigtigt. De eneste danskere der har fået den hæder, er Johannes V. Jensen og Henrik Pontoppidan. Johannes V. Jensen blev i år 2000 desuden kåret herhjemme som den forfatter, der med Kongens fald havde skrevet ’århundredets roman’. Henrik Pontoppidan modtog for præcis 100 år siden Nobelprisen i Litteratur.

Andre modtagere

• Thomas Mann
  • Herman Hesse
  • Orhan Pamuk
  • Doris Lessing
  • Gabriel Garcia Marquez
  • Nadime Gordimer
  • Alice Munro
  • Svetlana Aleksijevitj

Se hele listen over prismodtagere på Wikipedia.