Lytning om læsning

Lytning om læsning – fire gode podcasts om litteratur

10.07.18
Bliv oplyst, underholdt og inspireret til din næste læseoplevelse med fire gode podcasts om litteratur.

Kundskabens Hotel

I podcasten Kundskabens Hotel bydes lytteren indenfor på Københavns Biblioteker, hvor bibliotekarer, kulturformidlere og andet godtfolk levende og personligt præsenterer og diskuterer noget af den litteratur, viden, musik og film, der findes på hylderne.

Frøkjær & forfatterne

Journalist Cecilie Frøkjær inviterer i sit ugentlige podcastmagasin om dansk litteratur bogaktuelle forfattere i studiet til en samtale om deres seneste udgivelse. Det udspringer der nogle fine samtaler af, som giver indblik i forfatterens tanker bag og arbejde med værket.

Bølgerne

Forfatterne Ida Holmegaard og Emeli Bergman står bag denne podcast om ny og nyoversat litteratur udkommet i Danmark, Norge og Sverige. I hvert afsnit dykker de to værter ned i et forfatterskab, et værk eller et tema og undersøger og udfolder det gennem interessante, og til tider også lidt litteraturnørdede, samtaler med hinanden og deres spændende gæster.

Lapidar

Lapidar er et online tidsskrift for noveller og prosa, som nu er begyndt at udgive podcasts. Her læser forfattere op af egne tekster, og oplæsningen suppleres af lyddesign lavet specielt til formålet - en spændende kombinationen af litteratur og lyd der giver en ekstra dimension til værkerne. Forfatterne Peter Adolphsen, Christina Hesselholdt og Victor Boy Lindholm har indtil videre bidraget til podcasten.

Rigtig god lytning!