Maya fra Læseklasse1

Læseklasser på besøg på Hørsholm Bibliotek

14.10.21
Læselyst og læseglæde er for alle og selvfølgelig også for personer, der har svært ved at læse det skrevne ord. Maya fra LK1 fortæller her om sit besøg på Hørsholm Bibliotek

Maya og LK 1 på Hørsholm Bibliotek

Det var hyggeligt at besøge biblioteket med klassen. Jeg var glad for at se, at der var en hel reol med hestebøger. Jeg fik lånt nogle gode bøger.

Læseklasse

LK1 og LK2 holder til på Vallerødskolen. Det er læseklasser, hvor eleverne har læse- og stavevanskeligheder, og derfor har brug for en ekstra hånd i hverdagen. Eleverne får her dels hjælp til at forstå og læse opgaver, men i lige så høj grad også hjælp til at få nogle nye strategier til, hvordan de takler de udfordringer, som de møder på en almindelig skoledag. Undervisningen i brug af hjælpemider fylder også meget. Der er nye vaner, der skal indarbejdes, og det kræver ekstra støtte i en periode indtil, at eleverne kan selv ;-)

Samarbejdet mellem Hørsholm Bibliotek og læseklasserne

Da Hørsholm Bibliotek i 2020 indgik i Folkebibliotekernes håndslag på at styrke børns læselyst (PDF), valgte vi at stille skarpt på gruppen af børn og unge, som undgår biblioteket, fordi det at læse er uoverskuligt og nogengange måske også forbundet med følelsen af, at være utilstrækkelig.

Men alle har ret til en god historie, og da vi køber rigtigt mange fede børne- og unge letlæs bøger ind til vores hylder, og da vi også har adgang til de nyeste og mest spændende e-bøger på eReolenGo!, valgte vi at tage fat i Læseklasserne for at høre, om de havde lyst til at samarbejde omkring at styrke læselysten hos børn med læse- og stavevanskeligheder. Og dét ville de heldigvis rigtigt gerne!

Fire besøg siden august 2021!

Det er i indeværende skoleår blevet til fire besøg. LK2 har i forbindelse med FN's Internationale Læsedag været til forfatterbesøg med Kristina Bøcher, hvor hun fortalte om arbejdet med hendes første børneroman "Janus" og spillet dilemmaspil over Sarah Engells roman "Tag gaden tilbage".

LK1 har været til biblioteksorientering og lært hvor de bøger som de kan læse står henne, samt fået inspiration til gøde lytte-læse oplevelser og har også være på Arboretet i forbindelse med Naturvidenskabsfestivallen i uge 39, hvor Biblioteket, 15. junifonden og Arboretet samarbejdede omkring sansning og frøspredning i naturen.

Klik her, hvis du søger inspiration til lytte-læseoplevelser og gode artikler til forældre til børn med læse-stavevanskeligheder.

Fælles håndslag på at styrke børns læselyst

I februar 2020 gav alle Danmarks bibliotekschefer hinanden håndslag på at sætte fokus på at styrke børns læselyst. Dette har resulteret i en aftale om en fireårig styrket indsats for at øge børns læselyst, hvilket skal ske gennem oplevelse, viden, inspiration og fællesskaber.

Vi er på Hørsholm bibliotek naturligvis med i aftalen, som vil betyde et øget fokus på vores børnebiblioteksaktiviteter og de tilbud som vi kan arbejde sammen med skoler og institutioner omkring. Vi smøger ærmerne op og glæder os til at komme i gang ;-)

Her nedenunder kan du se de hestebøger, som Maya er vild med.

God læselyst!