Hørsholm Bibliotek lægger kroppen under mikroskopet i stort fælles videnskabstema

66 biblioteker og Danmarks Radio hylder, belyser og begejstres over videnskaben i hele 2018. I foråret er det kroppen, der lægges under mikroskopet i temaet ”Viden Skaber os”.

”Viden skaber os – kroppen” er overskriften, når biblioteker fra hele landet undersøger kroppen indefra og ud med videnskabelige beskyttelsesbriller på. På Hørsholm Bibliotek bydes bl.a. på interaktive aktiviteter, hvor menneskekroppen undersøges i fire livsstadier: barndom, ungdom, vokenlivet og alderdommen. Vi kigger også på livet i livmoderen og undersøger fosterets og barnets vækst inde i moderen. Derudover finder du en masse spændende udstillinger med bøger om videnskab og kroppen. Temaet bliver kort og godt en hyldest til vores krop.

Du kan komme til to foredrag for voksne i forbindelse med temaet, hvor vi har inviteret forfatterne af Tænkepauserne Mennesket og Hjernen . Du finder info herom på hjemmesiden eller i vores program for foråret.

Temaet ”Viden skaber os - kroppen” skabes i samarbejde med Danmarks Radio, der ligeledes hylder videnskaben i hele 2018 og i foråret viser en tv-serie om menneskekroppens livsfaser i 4 afsnit.

Om samarbejdet, der efterhånden har fire år på bagen udtaler tværmediel redaktør ved DR, Nikolaj Vitting Herman:

»På biblioteket får borgerne langt flere hands on-oplevelser med temaerne både igennem aktiviteter og i selve biblioteksrummet. Det er mere end DR kan tilbyde på tv, radio og digitalt. Bibliotekerne giver mulighed for yderligere fordybelse og oplevelse, når man har set eller hørt noget på DR’s platforme og i løbet af ugen besøger sit lokale bibliotek og oplever, at tematikken forsætter der. Så det er klart, at vi er meget glade for at samarbejde med bibliotekerne, fordi vi med hver vores styrker sammen kan tilbyde en dybere og bredere formidling af vigtige emner«.

”Viden skaber os” er et tværgående samarbejde mellem DR og en lang række af landets biblioteker. Temaet løber over hele 2018 i to dele, hvor kroppen behandles i foråret og efteråret står i kodningens navn. Bibliotekernes temasamarbejde er koordineret af Aalborg Bibliotekerne og er støttet af Slots – og Kulturstyrelsen.

For yderligere information

Koordinator for Bibliotekernes temasamarbejde, Sonja Ibach Nissen kan kontaktes på tlf. 9931 4376 eller mail sonja.nissen@aalborg.dk

09.02.18