Her er finalisterne til DR Romanprisen 2020

Af Nina
02.06.20
Carsten Müller Nielsen, Kristian Bang Foss og Anna Elisabeth Jessen går videre til finalen om DR Romanprisen.

De tre romaner, som DR Romanklubberne på landets biblioteker har givet flest stemmer er De døde fylder dagene med en smag af mønter af Carsten Müller Nielsen, Frank vender hjem af Kristian Bang Foss og Om hundrede år af Anna Elisabeth Jessen.

Aktualitet og spor fra fortiden

Romanerne, som nu er i spil til prisen, viser på forskellige måder fortidens dybe spor i nutiden, idet romanpersonernes baggrund og historie spiller afgørende ind i nutiden og former deres liv. Desuden er alle tre bøger på hver sin måde aktuelle, ikke mindst De døde fylder dagene med en smag af mønter, som skildrer katastrofetilstanden efter Tjernobyl-ulykken og rummer flere paralleller til Coronatiden. Efter udslippet på Tjernobyl vaskede man vejene med vand og sæbe, og folk arbejdede med at kapsle reaktoren inde med fare for eget liv og sundhed, fordi der ikke var beskyttelse nok.

I debatten på Litteratursiden svarede Carsten Müller Nielsen til spørgsmålet fra læsere om parallellen til coronakrisen: "Coronaen viser, at vi er én menneskehed. Det har betydning, hvad der sker på den anden side af jorden. Vi er én verden." I Litteratursidens video siger Carsten Müller Nielsen, at Tjernobyl-ulykken efterhånden er blevet slettet fra den kollektive bevidsthed, selvom folk stadig lever med eftervirkningerne, og han mener, vi kan lære af Tjernobylulykkens menneskeskabte forurening:

Kristian Bang Foss’ veloplagte samtidsroman Frank vender hjem, som sætter fokus på de store klasseforskelle i dagens Danmark, er på sin vis også meget aktuel i denne tid, hvor klasseforskellene er blevet mere synlige.

I romanen balancerer Kristian Bang Foss mellem humor og alvor, især i beskrivelserne af bordskik og madkultur, hvor klasseforskellene synes mest markante. Netop bogens humor og tragikomiske tone fremhævede flere læsere i læseklubdebatten på Litteratursiden. I videoen fortæller Kristian Bang Foss om, hvor svært det er at færdes i en anden økonomisk, social og kulturel klasse end den, man er vokset op i. Et enkelt fejltrin og man afsløres i ikke at kende koderne:

Anna Elisabeth Jessen sætter i sin roman Om hundrede år ord på den dansk-tyske konflikt og på det at være sønderjysk og kaster på den måde nyt lys over 100 året for Genforeningen i år. I romanen skildres en sønderjysk slægt gennem flere generationer med følgerne af Første Verdenskrig som den røde tråd.

I debatten med læserne på Litteratursiden argumenterer Anna Elisabeth Jessen for, at Sønderjylland ikke er en udkant, men en grænseregion, hvor man i højere grad end resten af landet er europæere, tæt på den europæiske historie. I videoen fortæller Jessen om, hvordan den særlige mentalitet i Sønderjylland er mærket af Første Verdenskrig og forholdet til Tyskland på godt og ondt:

De tre fremragende og vidt forskellige romaner er nu i spil til at modtage Romanprisen, efter læseklubdeltagerne har stemt dem videre til finalen. Selv om læseklubberne ikke har kunnet mødes fysisk de seneste måneder på grund af coronakrisen, har der været masser af debat om romanerne. Blandt andet har vi haft en række onlinedebatter via Litteratursiden, hvor læsere har kunnet diskutere bøgerne med hinanden og forfatterne.

En jury bestående af seks læseklubdeltagere beslutter nu, hvem af de tre forfattere, der skal vinde prisen. Vinderen offentliggøres i P1 den 13. juni.

Oprindeligt skrevet af Lise Vandborg - Chefredaktør Litteratursiden, Litteratursiden.