Et grønnere bibliotek

24.07.19
Klimavenlige tiltag i udlånet

Måske har du bemærket, at det ikke længere er muligt at nappe en plasticpose med fra udlånet til at transportere dine lånte bøger, film og tidsskrifter hjem i. Vi forsøger nemlig at blive et grønnere bibliotek ved bl.a. at reducere brugen af plastic, og derfor er poserne blevet udskiftet med genanvendelige låneposer, som du enten kan låne på selvbetjeningsautomaterne eller købe for 10 kr. i Servicebaren.

Biblioteket er også klimavenligt på andre områder. F.eks. har vi siden ombygningen af biblioteket i 2014 haft solfangere på taget. De 172 solceller leverer ca. 60 % af kulturhusets strøm. Hvis du er interesseret i at følge med i, hvor meget energi, der laves på kulturhusets tag, kan du se produktionen og produktiviteten for Trommen ved at klikke på linket her.

De 800-900 karakteristiske lys, der hænger ned og pryder fra bibliotekets loft, og som bl.a. nyder godt af strømmen fra solcellerne, er alle udgjort af miljøvenlige LED-pærer, så her sparer vi på energien.

I materialelisten nedenfor kan du lade dig inspirere til, hvordan du selv kan komme i gang med klimavenlige tiltag derhjemme. Kom også ned på biblioteket, hvor vi har stillet bøger frem med klimavenlige tips & tricks til din hverdag.

Ask not what your planet can do for you sign