Digitale tips: vi guider til kulturelle og litterære oplevelser på skærmen

01.07.21
Hver måned anbefaler vi kulturelt kræs fra den digitale front. Her finder du de seneste tre måneders anbefalinger til kulturelle og litterære oplevelser på skærmen.

Juli måneds digitale tip fra Emilie:

Stream årets afgangsfilm gratis på DRTV

En ny årgang instruktører og manuskriptforfattere fra Den Danske Filmskole er netop blevet udklækket, og du har nu muligheden for at få et kig ind i dansk films fremtid, og se hvad der rører sig. Årets 12 afgangsfilm er nemlig lige nu tilgængelige som streaming på DRTV. Filmene, der bl.a. handler om diversitet, seksualitet og kærlighed, kan opleves på DRTV fra den 18. juni og 30 dage frem.

Derudover kan Danske Digterruter varmt anbefales. Danske Digterruter er et nyere samarbejde mellem forskere fra SDU og 19 digterhjem, museer, foreninger og selskaber. Projektet forbinder på fineste vis vores fælles litterære kulturarv og den danske natur. Besøg danskedigterruter.dk, hvor du kan finde inspiration til vandreture i digternes fodspor over hele landet. Lyt, stop op, se dig omkring og fordyb dig i mødet med Danmarks største fortællere. Ved hvert bogmærke på digterruten kan du lytte til en fortælling og finde en ny vej ind i naturen og litteraturen. Der findes lige nu 14 digterruter i hele landet, heriblandt to i Nordsjælland, nemlig Frank Jæger (Egedal) og Karen Blixen (Rungstedlund), og i løbet af efteråret 2021 vil otte flere komme til. Få et overblik, find kort og ruter og læs mere om projektet her.

Juni måneds digitale anbefaling fra Signe:

How To Rob A Bank

I denne måned vil vi gerne slå et slag for noget af den vilde og spændende digitale litteratur, der findes ude på det store internet, og som oftest ligger frit tilgængeligt for nysgerrige sjæle. Derfor anbefaler vi den digitale novelle How to rob a bank af Alan Bigelow
How to rob a bank er en moderne Bonnie og Clyde-fortælling om en ung mand og kvinde, som bliver bankrøvere, og som jages af politiet. Historien fortælles bl.a. gennem hovedpersonens brug af iPhone, sms, google-søgninger og apps. Og du finder novellen her.
Tip til læsning: Husk at slå lyden til på din computer/ iPad etc., og brug piletasterne for at komme videre i historien.

Maj måneds digitale tip fra Emilie:

Online dokumentarfilm og talks fra CPH:DOX

Mellem d. 21. april og 12. maj løb dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX af stablen. Under Covid-19-nedlukningen i 2020 formåede festivalen at transformere sig til en digital festival. I år foregik festivalen både fysisk og online. Mange af årets film ligger stadigvæk tilgængelige på CPH:DOX’ streamingtjeneste Doxonline.dk, hvor man kan leje dem til streaming hjemme i sofaen. Derudover kan man ganske gratis se en række talks, der er blevet optaget under festivalen, og som nu ligger tilgængelige via DOX’ hjemmeside. Se bl.a. interviews med performancekunstnere Marina Abramović, legendarisk Talking Heads-forsanger David Byrne og filosof Slavoj Žižek.