The Wrecking Crew

06.09.18
60’ernes populærmusik bestod bl.a. af unge bands som The Beach Boys, the Mamas & the Papas, The Ronettes, The Monkees og mange flere. Men vidste du at mange af de mest populære bands slet ikke selv spillede på deres udgivelser?

Datidens unge kastede sig hengivent over musikken og købte singler, hørte jukebox eller lyttede til musik i bilen (hvilket var muligt i USA, men sandelig ikke i Danmark på det tidspunkt!). Pladeselskaberne var gavmilde med alskens PR-materiale og merchandise, men der var én ret væsentlig ting, de undlod at fortælle om. Mange af de mest populære bands som f.eks. The Monkees spillede ikke selv musikken på deres pladeudgivelser. Det var de simpelthen ikke dygtige nok til!

I og omkring Los Angeles befandt sig på det tidspunkt en del meget dygtige session musikere, der kom til at medvirke på utallige store hits fra 60’erne og op til starten af 70’erne. De fik senere kælenavnet ”The Wrecking Crew” og nævnes skal i flæng numre som ”California dreamin’”, ”These boots are made for walkin’”, “Be my baby” og “The beat goes on”.

CD-sættet her består af 4 CD’ere. De 3 første er fyldt med datidens hits i originale indspilninger med ”The Wrecking Crew” som backup. Den sidste CD er kaldt ”The crew cuts” og indeholder numre udsendt under musikernes egne navne, og jeg vil vædde på at der ikke er mange, der nogensinde har hørt om f.eks Tommy Tedesco!

Tag en tur down memory lane! Lån musikken på biblioteket og hvis du ønsker at dykke yderligere ned i materialet er der lavet en fremragende dokumentarfilm i 2008 med samme titel. Den kan også lånes via biblioteket.

Andre lignende dokumentarfilm (med tilhørende soundtracks) om nogle af populærmusikkens mindre kendte, hårdtarbejdende musikere og sangere er Standing in the Shadows of Motown om plademærket Tamla Motowns husorkester The Funk Brothers - kan lånes via Bibliotek.dk på DVD og CD – samt Twenty Feet From Stardom (I skyggen af stjernerne) - om de mange back-up-sangere der bringer harmoni til de største bands, men som ingen kender. Kan ses på Filmstriben og soundtracket ligger på Spotify

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her.