Varme sommernyheder!

08.08.19
Sommeren er stadig over os og tak for det! Vi har samlet lidt nyheder sammen på musikfronten, som vi synes er interessante og derfor godt vil reklamere lidt for.

Tiffany Pollack og Eric Johanson har begge rødder i New Orleans’ musikscene. Hun er oprindeligt jazz-sangerinde, og han er en estimeret blues-guitarist. Dette er deres første udspil sammen, og det var svært overhovedet at finde en anmeldelse, men den jeg fandt var helt oppe at køre, og jeg er fuldstændig enig!

Fra Los Angeles kommer Eleni Mandell. Hun har i de sidste 20 år udsendt albums med jævne mellemrum. Jeg havde aldrig hørt om hende, men faldt pladask for hendes lidt punkede ironiske noir ballader. Musik af en helt særlig støbning!

Purple Mountains er et alt-country projekt under ledelse af den amerikanske kult singer/songwriter David Berman, der tilbage i 80’erne grundlagde Silver Jews med bl.a. den legendariske guitarist Stephen Malkmus om bord.

Fra North Carolina kommer Alexandra Sauser-Monnig med en fortid i folk-trioen Mountain Man. Dette er hendes første solo projekt, der rent musikalsk er rendyrket minimalisme med Alexandras sarte og følsomme stemme som omdrejningspunkt.

Det er i år 51 (!) år siden legendariske Steppenwolf udsendte deres første album, biker albummet over dem alle ”Born to be wild”. Sidste år udkom et triple CD sæt ”Steppenwolf at 50”. Her er samlet revl og krat af originalindspilninger, outtakes og ikke tidligere udsendte live-optagelser. En ordentlig mundfuld, men iiih… altså!!!

The Felice Brothers er en kvartet fra New York, der med humoristiske og ironiske tekster hudfletter dagens USA med deres roots rock på den dér laid back måde.

Den engelske bluesguitarist Ian Siegal har et dusin udgivelser bag sig. Han er lidt af en institution på den engelske bluesscene og har vundet adskillige priser sammen med sit band. Hans stil er selvfølgelig bluesbaseret, men har også en snert af Americana over sig. Et interessant bekendtskab, temmelig ukendt herhjemme.

Bleached består af søstrene Jennifer og Jessie Clavin. De dyrker en slags poppificeret elektropunk, som både vokal- og lydmæssigt står ret originalt.

Engelske Stephen Duffy har en lang og meget respekteret karriere bag sig, både som solist og som medlem af folk-rock bandet The Lilac Time. Vi lytter til en genudgivelse af det fremragende soloalbum ”I love my friends” fra 1998.

Dannet i 2015 i Los Angeles er trioen Hollywood Vampires et strålende eksempel på en klassisk supergruppe bestående af ingen ringere end Alice Cooper, Joe Perry og Johnny Depp (ja, det er ham skuespilleren der også er musiker!). Den får med den brede pensel, og anmelderne var ikke specielt begejstrede, men jeg synes nu det er godkendt.

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her