Summertime (blues)?

Det var Eddie Cochran, der fik et hit i 1960 med klassikeren ”Summertime blues”. Sangen handlede om den stakkels teenagers frustrationer over at skulle arbejde om sommeren og ikke kunne lave alt det, man havde lyst til.

Det er stadig ret almindeligt med kun 14 dages ferie om året (!) i USA, og det er dog endnu ikke lykkedes for Donald Trump at få eksporteret den model over Atlanten! Herhjemme nyder vi sommeren i fulde drag og hvad er mere nærliggende end at høre lidt god musik, når lejligheden byder sig.

Albert Castiglia kommer oprindelig fra New York, men har nu base i Florida hvorfra han drager rundt i landet med sin meget elektriske og ret saftige bluesguitar.
En institution indenfor den engelske bluesscene er Savoy Brown Blues Band med den fabelagtige guitarist Kim Simmonds som frontfigur siden midten af 60’erne. De er stadig i fuldt vigør her på deres album nr. 40 i rækken! Tillykke herfra!

Amerikanske The Raconteurs blev dannet i Detroit i 2005. De fik hurtigt prædikatet indie supergruppe, nok mest p.g.a. forsanger Jack White fra de tidligere White Stripes. Dette er ”kun” deres tredje album.

Calexico fra Tucson, Arizona er multiinstrumentalister der spænder genremæssigt fra Tex-Mex over Americana til Indie. Deres seneste album er udviklet i samarbejde med ingen ringere end Sam Beam fra Iron & Wine!

Lukas Nelson er søn af (ja, rigtigt gættet!) Willie Nelson. Da æblet jo som bekendt ikke falder langt fra stammen får vi her uforfalsket country med et anstrøg af populær storladenhed. Ikke for puritanere!

Gode gamle Laid Back er på banen igen med udgivelsen af ”Healing feeling” fra marts i år. Duoen har 40 års jubilæum og stort tillykke med det! De lyder af sol og sommer som sædvanligt, og jeg kan simpelthen ikke stå for deres version af Animals-klassikeren ”House of the Rising Sun”. Flot!

Fortsat god sommer!

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her

09.07.19