Stoner rock fra den amerikanske vestkyst

31.08.16
Det hænder, at man snubler over musik som man nok under normale omstændigheder i den almindelige strøm af mainstream musik ikke ville blive bekendt med.

Det skete for mig med bandet Earthless fra San Diego i Californien. Aktive on and off de sidste 10-15 år, mest lokalt på Vestkysten. Som udgangspunkt en instrumentaltrio bestående af guitarist Isaiah Mitchell, bassist Mike Eginton og trommeslager Mario Rubalcaba. Musikerne har før og sideløbende deltaget i andre projekter, guitaristen i Nebula og Golden Void og trommeslageren Rubalcaba i Rocket From the Crypt og Hot Snakes. Earthless betegner selv deres musik som inspireret af krautrock (eksperimenterende tysk musik fra 70’erne, bl.a. Kraftwerk, Can og Faust) og de påstår hårdnakket, at de selv kun er under indflydelse af kaffe eller isthe!

Vi  har lavet en lille Spotify-playliste med noget af ovennævnte. Vi starter med smagsprøver på Earthless' sidebeskæftigelser, der bærer præg af hard rock i et højt tempo, musikalsk en slags post-punk med pågående vokaler. Det er højeffektiv musik, og numrene er af kort til normal varighed. Det leder over til Earthless, hvor det indledende nummer ret atypisk er med vokal og af normal længde. Ellers er bandets numre lange instrumentale forløb, der bygges op fra bunden af og så ellers udvikler sig over de 15-30 minutter de varer. Det er psykedelisk musik i særklasse. Vi skal helt tilbage til slutningen af 60’erne med bands som Cream og Grateful Dead (uden sammenligning i øvrigt) for at finde disse lange improvisatoriske instrumentale forløb, men hvis man lytter godt efter er der alligevel et mønster i opbygningen af numrene. Musikken gør sig bedst sidst på aftenen i en stille stund, hvor roen har sænket sig og kan sagtens nydes uden brug af hallucinogener!

Lyt til playlisten på

God fornøjelse!