Sommernyt

06.07.16
Måske kommer sommeren nu? Her er lidt godt at lytte til resten af sommeren.

Seattle bandet Band of Horses er her ude med deres 5. udgivelse. Måske ikke helt så sublimt som nogle af de foregående, men i mine ører stadig et særdeles spændende indie bekendtskab.

Karl Blau fra Washington er svær at sætte i bås. Sessionmusiker, bl.a. hos Laura Veirs, sanger og sangskriver, multiinstrumentalist og producer m.m. Jeg kan ikke helt finde ud af, om han tager gas på os, men jeg faldt ikke desto mindre pladask for ham! (Og så det pladecover!).

The Kills er en engelsk-amerikansk duo, der efter min mening har lagt længder til begrebet garage og punk. Der er en ekstra dimension i musikken, der kildrer ens nysgerrighed og man venter lidt spændt på, hvad de nu finder på.

Radiohead behøver nok ingen nærmere introduktion. Siden deres epokegørende album ”OK Computer” fra 1997 har de holdt en høj standard med deres eksperimenterende guitarer og elektroniske lydcollager.

Fra Chicago kommer sangskriverparret Julien Ehrlich og Max Kakacek med projektet Whitney. Indie-pop af høj klasse med et iørefaldende melodipotentiale.

At der er liv i den danske garage-rock beviser Mikkel Silkjær Holm med sit projekt Yung. Det er en flot debut på anerkendte Fat Possum Records, der skulle give mulighed for mere internationale ambitioner. 5 stjerner i Gaffa.

Lilly Hiatt er datter af det amerikanske musik ikon John Hiatt, der især i 80’erne stod bag en stribe af fremragende country-rock udgivelser. Æblet er ikke faldet langt fra stammen og her er Lillys anden udgivelse. Dybtfølt Americana!

Paul McCartney er uopslidelig. Det er vores CD’ere desværre ikke, så her er muligheden for at få genopfrisket en perlerække af McCartney og Wings klassikere på dette firdobbelte sæt med indspilninger fra 1970-2015.

Fra Los Angeles kommer Kevin Morby med singer/songwriter materiale af indie substans og med det dér særlige touch, der kan få én til at lytte efter en ekstra gang.

Mudcrutch var (og er) Tom Pettys originale band, der blev gendannet i 2008 og derefter udgav et anmelderrost album. Vi har så måtte vente 8 år på det næste (!). Glad musik uden dikkedarer.

The Red Hot Chili Peppers fik anmelderbank efter deres optræden på dette års Roskilde Festival. Jeg var der ikke selv, men jeg vover pelsen og giver til gengæld gode anmeldelser til deres sidste udspil.

Fra Ontario kommer multiinstrumentalist Daniel Romano, der har gennemgået en musikalsk forvandling fra punk over klassisk pop til alt-country. Her lader det til, at han føler sig godt tilpas indtil videre.

Fra den anden side af jorden, Melbourne i Australien kommer The Temper Trap, der spiller stor flot rockmusik, der ikke helt uden grund er blevet sammenlignet lidt med selveste U2!

Tony Joe White har tilbragt det meste af sit snart 73 årige liv i Louisiana. Han var i mange år indbegrebet af ”king of swamp” med klassikere som bl.a. ”Polk Salad Annie” og ”Willie and Laura Mae Jones”. At der stadig er både liv og musik i manden, kan man forvisse sig om ved at lytte til hans seneste udspil.

Redaktionen ønsker Jer alle en god sommer! I skal i første omgang ikke regne med, at kunne låne boremaskiner, hækklippere etc. på Hørsholm Bibliotek efter sommerferien. Vi prøver at leve op til at kunne levere det, vi vil kalde vores kerneydelser. De små blanke skiver er én af dem!

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver på