Sommerens festivaler.

Benny har taget et personligt kig på sommerens festivaller og lavet en lækker playliste du kan lytte til.

Igen i år er udbuddet af festivaler rundt om i landet aldeles overvældende. Og godt for det, idet det viser at der er stor interesse for at opleve musikken live sammen med ligesindede.

Rent genremæssigt kommer vi vidt omkring, og der er musik for både unge og gamle. Det er også glædeligt at konstatere, at den danske musikscene spænder vidt og byder på både gamle kendinge og spændende nyt.

Jeg har valgt at fremhæve 8 festivaler, som jeg selv synes ser spændende ud og det er selvfølgelig helt for egen regning!

Vi lægger ud med Tinderbox i Odense d. 28/6-30/6. Her vil jeg bl.a. fremhæve Iggy Pop, Jack White og selvfølgelig klassikerne Alanis Morissette og Depeche Mode.

Roskilde Festival fra d. 30/6-7/7 er en klassiker. Ingen tvivl om det, og der er altid delte meninger om valget af årets navne. Således også i år. Jeg ville se frem til at høre bl.a. Nick Cave, Massive Attack og David Byrne.

Skal det være dansk, så ville jeg vælge Samsø Festival d. 18/7-21/7. Fordi Samsø i forvejen er en rejse værd med sin smukke beliggenhed midt i Danmark og måtte de skamme sig, når de forestiller sig en broforbindelse tværs over øen! Toppen af poppen fra Seebach til Go Go Berlin.

Grimfest d. 3/8-4/8 kalder sig Danmarks grimmeste festival og afholdes sandelig i Århus nu for 14. gang. De glade op til 5000 gæster kan glæde sig til bl.a. Kellermensch og Uffe Lorenzen.

Modsat Grimfest kan man i stedet tage til Smukfest i Skanderborg d. 5/8-12/8. Efterhånden også en klassiker i de smukke omgivelser ved Skanderborgsøerne. Lyt f.eks. til canadiske Deadmau5 eller teenageidolet Britney Spears.

Hvis man ikke orker teltpladser og alt for mange mennesker, er der en oplagt chance for at høre de danske klassikere C.V. Jørgensen og Sort Sol ved Skovrock 2018 i Skovdalen i Aalborg lørdag d. 25/8.

Københavnerne kan glæde sig til Haven Festival d. 10/8-11/8 på Refshaleøen, hvor der også er mulighed for at smage alverdens lækkerier og den berømte Mikkeller øl! Musikken er i særklasse med klassiske Kraftwerk og fabelagtige Big Thief fra Brooklyn.

Vi slutter med endnu en klassiker, nemlig Tønder Festival d. 23/8-26/8. Her er der fokus på især folkemusik og beslægtede genrer. Jeg vil fremhæve amerikanske The Mavericks og svenske Melissa Horn, men det er i sandhed svært at vælge blandt festivalens mange gode tilbud.

Lyt til smagsprøverne på musikken på nogle af årets festivaler. God fornøjelse!

13.06.18