She’s a rainbow…

06.06.19
I foråret 1968 tog min kammerat og jeg Sverigesbåden fra Havnegade til Malmø. Vi skulle besøg en lille pladebutik, hvor man sparede ca. 10,- kr. på en lp i forhold til danske priser, hvilket var mange penge dengang! Den dag havde butikken et helt særligt tilbud.

Ca. 25,- dkr. for The Rolling Stones’ ”Their Satanic Majesties Request”, der var udkommet i december 1967. Den blev grundstenen i min kommende LP samling.  I sin samtid blev den langtfra godt modtaget. Den lugtede af Beatles plagiat mente man dengang, men i dag betragtes den af mange som et af de bedste psykedeliske rock albums overhovedet.
Vinylens side 2 starter med ”She’s a rainbow”, der også blev udgivet på en single. Et storladent og flot nummer, som man ikke kan lytte til bare én gang for meget! Den foreliggende indspilning er en live-optagelse fra en koncert i Paris i 2017. Den er med på ”Honk”, et tredobbelt cd sæt med studie- og koncertoptagelser fra perioden 1970 og fremefter. Rent guf!

Amerikanske Dream Syndicate holdt efter syv år på scenen en længerevarende pause i 1989. Til manges glæde genopstod de i 2017, og Steve Wynn og hans mandskab lød så godt som aldrig før. Neo-psychedelia, mere innovativt end nogensinde!

Helt fra New Zealand kommer Aldous Harding. Dette er hendes tredje album, minimalistisk musik af stor skønhed i grænselandet mellem indierock og folk.

Jeg studsede lige en omgang, da vi fik tilbudt et nyt album med legendariske J.J. Cale. Manden døde jo helt tilbage i 2013. Ikke alle posthume udgivelser holder vand, men denne gør i høj grad. Musikken er godkendt ikke alene af hans enke og tidligere producer, men fik flotte anmeldelser over en halv side i Politikens kultursektion d. 27.05.

Josh Ritter fra Idaho er singer/songwriter og guitarist på en perlerække af flotte albums. Genren beskrives som alternative/indie rock. Jeg er tilbøjelig til at mene, at Americana også ville være dækkende.

Dejlig skøre og uforudsigelige Bob Hund från hinsidan har givet lyd fra sig. ”Vi är såå lyckliga som bara olyckliga människor kan bli”, synges der på et af numrene. Så er stilen lagt og man kan ikke andet end beundre vores skånske naboer.

Lån musikken på biblioteket!

Lyt til lydprøver her