Ny musik på hylderne

07.06.21
Endnu en stak nye cd'ere.

Joanna Connor er en hvid (!) bluesguitarist fra Chicago. Hun har en række anmelderroste albums bag sig, og jeg skal love for der er gang i den!

Bette Smith er fra Brooklyn i New York og spiller southern blues rock, som ellers er langt fra musikstilen på disse kanter. Det giver hun Fanden i og tak for det!

The Snuts er en kvartet fra Skotland. Dette er deres debutalbum og det ligger og svæver i den meget omfangsrige indierock genre.

Imelda May er irsk topmusiker med bl.a. Ron Wood på gæstelisten. All Music Guide kalder genren for ”rockabilly revival”, hvilket måske ikke er umiddelbart genkendeligt.

Med duoen Luluc fra Melbourne i Australien er vi ovre i det mere stille og poetiske hjørne. Stilen er blevet sammenlignet med Nick Drake, hvilket jo ikke er det værste.

Ally Venable fra Texas har været et stort navn som blues/rock guitarist siden hun var stor teenager. Tillige medlem af trioen Blues Caravan, der har turneret i en årrække.

Så kommer vi til det: Musik for gamle drenge som undertegnede. Der er stadig liv i Magtens Korridorer. Det samme kan heldigvis siges om Lars Lilholt og måske mest overraskende sandelig også Lasse Helner! Lyt til nogle af dansk rocks pionerer og drøm dig tilbage i tiden!

Den fabelagtige svenske folkduo First Aid Kit har lavet en hyldestplade til Leonard Cohen. Det er de ikke de første der har gjort, men det bliver det bestemt ikke ringere af!

The Anchoress er dæknavn for walisiske Catherine Anne Davies, bare 18 år og ophavskvinde til denne omgang skal vi kalde det dreampop?

Esther Rose fra New Orleans er ikke bange for at betræde kendte musikalske stier indenfor country. Og tak for det!

Daniel Lanois er nok mest kendt som arrangør, producer og meget mere. Her er han ude på egen boldgade med et selvfølgeligt meget personligt musikalsk udtryk indenfor soulgenren.

Denne klassiker, nok mest kendt i Pete Seegers udgave lukker festen med den North Carolinanske skønhed Rhiannon Giddens uforlignelige version. Flot, flot!

Lyt til smagsprøver her og lån musikken på biblioteket