Ny musik på biblioteket

06.02.17
Dette indlæg handler absolut IKKE om Donald Trump, så I kan godt ånde lettet op! Derimod lidt smagsprøver fra nogle af årets nye CD’ere på biblioteket. Det skal indrømmes, at der er tydelig amerikansk slagside, hvilket ikke er tilsigtet! God fornøjelse!

Amerikanske Jim James har en fortid i My Morning Jacket og The New Basement Tapes. Her på hans tredje soloalbum udforsker han mulighederne i småpsykedelisk singer/songwriter grænseland.

Utrættelige Neil Young fortsætter sin kamp mod de multinationale for et grønnere og mere miljøbevidst samfund. Hans odds har aldrig været dårligere efter præsidentskiftet! (Undskyld, jeg lovede jo ikke at nævne ham der!).

Kønne Brandy Clark fra USA er en fornem repræsentant for den nye bølge af country, der blander traditionel country med rock og derfor rent lydmæssigt kommer til at fremstå som lidt mere hitagtig crossover.

Kvartetten Dawes fra Californien har været på scenen siden 2009, og dette er deres femte og meget anmelderroste album. Flotte vokalharmonier der leder tankerne hen på Crosby, Stills & Nash i tidernes morgen.

Fra Boston komme Lori McKenna med en perlerække af flotte pop/rock ballader med en duft af Americana.

Blue Highway kvintetten fra Tennessee er en af de mest respekterede bluegrass eksponeter for tiden, hvilket denne skive er et godt eksempel på.

Doyle Bramhall II fra Austin, Texas fik æren af at være andenguitarist sammen med Clapton i hans band i 90’erne. Det har sat sig spor hos ham lige siden. Solid bluesrock med lækkert guitarspil.

Forrygende alternativ blues fra afro-amerikaneren Fantastic Negrito, der med rødder i Somalia er et multietnisk eksempel på hvordan en musikgenre kan tilføres helt nye og spændende dimensioner. (Ikke egnet for purister!).

The Judds var store indenfor fornyelsen af country for efterhånden en del år siden. Wynonna Judd har forsat sin karriere, nu tilsat lidt mere solid rock og med en hjælpende hånd fra Susan Tedeshi.

The XX er så til lidt afveksling en engelsk trio fra London. De er blevet store på ret kort tid med deres fængende indietronic kompositioner, tilsat sjælfulde vokaler.

Vi lukker og slukker med Ida Bang & the Blue Tears, der kommer fra Stockholm. Ida har danske rødder, men bandet er ærkesvensk og har repræsenteret Sverige i European Blues Challenge sidste år. De er blevet kaldt fremtidens svenske bluesband, så hold godt øje med dem!

Lyt til eksempler på

- og lån cd'erne på biblioteket.

/Benny