Nationalskjald og gavflab fylder rundt

Er vi fødte dilletanter
Er vi skæbnens ironi
Og fanger vi toget
Eller triller det bare lige forbi

- Fra sangen Sct. Emetri af Gasolin.

Han var en af de første musikalske stemmer jeg virkeligt lagde mærke til. Min storebror havde købt et kassettebånd med Gasolins Gas 5. Jeg var for ung til virkeligt at forstå hvad det egentlig var han sang om, men jeg følte mig velkommen i det rum der blev skabt hver gang jeg hørte det. Jeg kunne mærke at ordene betød noget, og jeg glædede mig til at blive gammel nok til at kunne forstå det til fulde. For jeg kunne se på min storebror, at det var en rar fornemmelse.

Det er naturligvis Kim Larsen jeg taler om. Han fylder 70 år i dag. Og selvom jeg anerkender, at han med resten af bandet Gasolin, var havnet i et band han ikke kunne være foruden, så var det hans stemme der startede min musikalske bevidsthed. En bevidsthed der er blevet udvidet med en evighed af musik fra alle tider og alle verdener.

Tillykke til Kim.

lyt til Gas 5.