Musikalsk sensommer

07.09.20
Musikken, især den koncert- og festivalorienterede har haft hårde vilkår under Coronaepidemien. Hele musikbranchen har været sendt til tælling og der har ikke været megen hjælp at hente fra Kulturministeriet, mener branchen selv.

Vi håber, det engang er overstået og jeg observerede da vi for nylig var i Tønder, at de er begyndt at sælge billetter til festival 2021. Godt med noget optimisme!
Der produceres stadig musik på CD, så her er et udvalg af interessante udgivelser biblioteket har anskaffet til samlingen.

Vi lægger ud med en pragtudgivelse af et af dansk revys store navne, nemlig Kjeld Petersen. På fire CD’ere er der samlet stort set alt af revyviser, filmsange og mono-og dialoger Kjeld har medvirket i. Det er selvfølgelig en ordentlig mundfuld, men man kan jo springe lidt rundt i repertoiret og med garanti få sig et godt grin!

Gode gamle Pretenders. Jeg blev overrasket over, at de stadig er aktive. Her på deres nyeste udgivelse lyder de akkurat som i de gode gamle dage!

Californiske Seasick Steve har blandt meget andet været pladeproducer. I en moden alder kastede han sig over guitarspillet og giver nu sin meget personlige fortolkning af country blues som den lød i gamle dage.

Fra Oregon kommer country jam bandet Rose City Band under ledelse af guitaristen Ripley Johnson. Det er deres anden udgivelse, som begejstrede anmelderne (5 stjerner i The Guardian) bl.a. med sit kosmiske anstrøg.

Jarv is … Jarvis Cocker. Tidligere forsanger I Pulp, Jarvis Cocker er vendt tilbage til sine rødder i art-rock genren. Det er der kommet et meget spændende album ud af.

Singer/songwriter Courtney Marie Andrews har vi tidligere stiftet bekendtskab med. Hendes stille og gudesmukke ballader med rødder i country-folk vil glæde enhver med sans for god Americana.

Leela Gilday er canadier og stammer helt oppe fra Northwest Territories. Hun er en stor stjerne på de kanter og har siden 2002 udgivet 5 anmelderroste albums. Stilen kan vel nærmest beskrives som god elektrisk folk-pop, men der ligger alligevel noget mere under…!

Arbouretum fra Baltimore er svære at sætte i bås. Vi er ude i noget indie-rock af den mere eksperimenterende slags. Det sidste lange nummer på playlisten er ikke ligefrem musik til opvasken!

Lyt til smagsprøver her og lån musikken på biblioteket

God fornøjelse!