Mordet på det høje C

11.12.15
Florence Foster Jenkins

Tonedøv, rytmeblind og stenrig. Det lyder som et mareridt, eller en horror-film for musikelskere. Og det er det også.
Florence Foster Jenkins  (1868-1944) var datter af en advokat. Hun var stenrig, så hun købte sig lov til at sprede sin hæslige røst over operaer som Tryllefløjten og Flagermusen.
Nu er det ikke for at hænge en afdød stakkel ud. Det må være frygteligt at elske musik så meget, at man mishandler alt fra Mozart til Strauss, så det lyder som en kat på en kogeplade. Men det er underholdende at lytte til. På samme måde som det kan være underholdende at se youtube-videoer med folk, der er dumme nok til at hoppe ud fra et hustag med en indkøbspose fra det lokale supermarked  i den tro, at l..... holder. Det gør det sådan cirka aldrig.

Lyt og døm selv. Hvis det får dig til at slappe af, er der noget galt.

Florence Foster Jenkins - Queen of the Night by Mozart.