Micah P. Hinson

04.02.16
Americana for de mere kræsne lyttere!

Micah P. Hinson er født i 1981 i Memphis, Tennessee med aner i Chickasaw stammen og flyttede senere med sine forældre til Abilene i Texas. Her tilbragte han sine unge år med guitarspil, stærkt inspireret af sin ældre bror. Efter at have forladt high school kom han ind i en periode af sit liv med pengemangel, stofmisbrug og omflakken på grund af hjemløshed.

Det lykkedes ham at få styr på tilværelsen igen og vinteren 2003 indspiller han sit første album Micah P. Hinson and the Gospel of Progress på amerikanske Overcoat Recordings. Det får fine anmeldelser og bliver dermed starten på en perlerække af udgivelser af meget høj kvalitet. Micahs musik er præget af personlige tekster og en nogle gange minimalistisk instrumentering. Hans sang svinger fra det croonede til det intimt fortællende, altid med en medrivende autencitet. Musikken er udover hans guitar et virvar af klassiske country instrumenter og allehånde andre instrumenter, der er med til at iscenesætte den særlige stemning, der udgår fra hans sange der generelt er præget af et overvældende sortsyn!

I 2011 var Micah P. Hinson tæt på at miste livet ved en voldsom trafikulykke i Spanien, hvor bandet var på turné. Det lykkedes ham igen at komme ovenpå, omend begge hans arme var hårdt medtagne. Efter en lang genoptræningsperiode var han tilbage i 2014 med albummet Micah P. Hinson and the Nothing og endnu engang var anmelderne begejstrede, selvom hans sortsyn langtfra var blevet mindre!

Lyt til et udvalg af denne ener, der efter min mening sprænger rammerne for hudløs ærlighed og autencitet indenfor en musikgenre, der i den grad afspejler dele af det amerikanske samfund.

Se mere om Micah på www.micahphinson.com

De fleste af hans udgivelser kan lånes på CD via biblioteket.

Tjek ham evt. på Spotify!