Mellem efterårets farver og den gryende julepynt!

06.11.18
Lidt ny musik på hylderne.

The Beta Band er et kult-band fra Edinburgh, dannet i slutningen af 90’erne. De spillede en særegen blanding af electronica, krautrock og psycedelia. Her genudgives deres tre første EP’er i en samlet udgave.

Blitzen Trapper fra Portland spiller lo-fi Americana art rock på den her lækre afslappende måde. Her er et anmelderrost album, oprindeligt udgivet i 2008.

John Hiatt er ved at være en moden herre på 65, men han er still going strong her på sit 26. album. Måske ikke hans allerbedste, men stadig en bundsolid udgivelse.

Sanger og guitarist William Crighton havde jeg aldrig hørt om. Det havde de heller ikke på All-Music Guide. Det viser sig, at han kommer fra down under og det er altid spændende at høre nyt dernede fra. Han er en slags australsk trubadur med rødder i americana/gothic genren. Vi får smagsprøver fra de to albums, han har udgivet som begge er blevet rost til skyerne i australske medier. At han har optrådt på Tønder Festival i år må jo betyde, at der er nogen herhjemme der har hørt om ham og har fået en god musikalsk oplevelse!

Skotske K.T. Tunstall singer/songwriter med et godt øre for både traditionelle, men også mere eksperimenterende popsange er ude med sit syvende album, der nærmest pr. tradition har fået fine anmeldelser.

Katinka (Bjerregaard) med band er ude med deres efterfølger til det anmelderroste ”Vi er ikke kønne nok til at danse” fra sidste år. Det er bestemt ikke blevet ringere med opfølgeren, er anmelderne enige om.

Nu afdøde Joe Strummer fra The Clash bliver hædret her på dette dobbeltalbum med både kendte og mindre kendte optagelser. Der er alt fra punk til reggae og så lige denne lille perle, hvor han synger duet med Johnny Cash.

Folkeklubben er noget helt særligt på den danske musikscene. Det er deres fjerde udgivelse og de er bærere af en fin gennemarbejdet musiktradition med rødder i såvel Kim Larsens og C.V. Jørgensens universer. Det er dansk, når det er bedst!

Lukas Graham behøver vist ingen nærmere præsentation. Hans sange og musik klinger velkendt også her på hans tredje album.

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her.