Marts news!

15.03.16
Nu ryger vinterdækkene snart og temperaturen sniger sig op over de 10 grader! Vi nærmer os to af årets smukkeste måneder, nemlig april og maj og snart er det sommer igen!

Og nu til noget helt andet!  Der er sagt meget om musik gennem tiderne lige fra Platons (427 f.kr. – 348 f.kr.) højstemte ”Musik giver universet en sjæl, den giver sindet vinger, fantasien flugt, alvoren charme, og den giver munterhed og liv til alt” til den svenske forfatter Ivar Wallensteens (1917 – 2010) noget mere jordnære ”Musik bør findes i alle hjem, undtagen i nabolejligheden”.
Lyt til nogle af førforårets spændende udgivelser, der er til låns på biblioteket!

Animal Collective fra Baltimore boltrer sig i harmonier opbygget på en bund af solid indietronic.

Danske Choir of Young Believers leverer eftertænksom melodiøs melankoli her på deres fjerde album.

Dicte er denne gang i poppens univers, hvor hun helt klart også føler sig hjemme med sine bittersøde ballader i lækker indpakning.

Fra Texas kommer James McMurtry der siden slutningen af 80’erne har udsendt plader med god, solid country med rødder i Americana.

Mere Americana kommer der fra Oklahoma i form af singer/songwriter John Moreland, der på et eller andet tidspunkt må have lyttet til ”The boss” Springsteen!

Nordic Union er et dansk/svensk fortagende der gør det ud i melodisk heavy, lidt old school agtigt.

Nikolaj Nørlund nu med strygere i hobetal foredrager sine sange i denne særdeles flotte opsætning.

Det amerikanske big band Tedeschi Trucks Band spiller deres soul og bluesinspirede musik i bedste retrostil.

Blues guitaristen Luther Dickinson er på dette album i færd med at undersøge den amerikanske folk tradition, hvilket lyder til at lykkes.

Lise Dres synger sange på modersmålet med stor energi, der giver mindelser om de store ”gamle” rock mamas.

Vi bliver i det danske med Hverdagens Helte fra Århus der synger voksenpop med enkle tekster og gode melodier.

Svenskerne er næsten altid leveringsdygtige når det gælder smækker sangskrivning. Ligeledes gælder det her for Anna Ternheim. Flot musik!

Ester Brohus behøver vist ingen nærmere præsentation og udgivelsen her er så stabil som noget.

Amerikanske Chairlift spiller en sammensat musik, en slags techno folk med funky rytmik.

Også fra USA kommer Clutch og giver den fuld skrue. De er blevet sammenlignet med Faith No More!

Uopslidelige The Cult er endnu på banen og lyder lige så friske som da de dukkede op i midtfirserne.

Fra Idaho kommer singer/songwriter Josh Ritter med en håndfuld rockende folk sange, det kan være svært at sidde stille til!