Billede af Anna Calvi

Kunstnere med stort K

08.03.19
I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag d. 8. marts guider vi til nyere musikalsk kræs kreeret af kvindelige kunstnere.

Du finder albums med de omtalte kunstnere i musikafdelingen på bibliotekets 1. sal og smagsprøver via denne playliste:

Angel Olsen

Angel Olsen er en virkelig dygtig sangerinde og en blændende sangskriver, hvis melankolske tekster om kærlighed og længsel kombineret med det folkede musikalske udtryk rammer lige i hjertekulen. Hendes alsidige vokal, der rummer en samtidig sarthed og styrke, har en særlig tidløshed over sig. Lyt f.eks. til Burn your fire for no witness, Half way home og My Woman

Anna Calvi

Den engelske musiker Anna Calvi er en sand guitarvirtuos og en fænomenal vokalist, der virkelig behersker sit instrument. Genren er rock, men med Calvis operaagtige lyd får musikken et helt unikt udtryk. Det er dramatisk, svulstigt, dynamisk og slagkraftigt, og teksterne kredser ofte om emner som køn, seksualitet og identitet. Lyt f.eks. til Anna Calvi, One Breath og Hunter

PJ Harvey

Britiske Polly Jean Harvey er med sin rå og skramlede lyd en slags dronningen af støjrock. Hun er dog ikke bleg for at udfordre genrens grænser og i det hele taget arbejde på nye og spændende måder med sit stof. Ad flere omgange har PJ Harvey arbejdet konceptuelt med sine udgivelser, og det er der kommet nogle stærke værker ud af – eksempelvis det politiske og poetiske krigsalbum Let England Shake, som er blevet kaldt musikkens svar på Hemingways krigslitteratur. Lyt også til The Hope Six Demolition Project, som blev indspillet som en del af en kunstudstilling i London.

Cat Power

Amerikanske singer-songwriter Chan Marshall, der går under kunsternavnet Cat Power, kan noget ganske særligt mht. at formidle skrøbelighed gennem sin musik.  Klaveret, guitaren og vokalen udgør de mest gennemgående instrumenter, med hvilke hun udkrænger sin sjæl – en sjæl man fornemmer har fået nogle knubs gennem tiden.  En kompromisløs kunster, der tør sætte sig selv i spil. Lyt f.eks. til albummet Wanderer.

Coco  O.

Danske Coco O. har med sin soulede og luftige klang en af de sprødeste stemmer i Danmark. Sammen med produceren Robin Hannibal stod hun bag den succesfulde elektroniske soul-duo Quadron, hun har været et smut over Atlanten for at samarbejde med stjerner som Tylor The Creator, Vulfpeck og været med på det Jay Z-producerede soundtrack til storfilmen Den Store Gatsby. Siden er Coco O.  gået solo. Hendes egne numre trækker klare tråde til funk, soul og electronica, men har en klar melankolsk overtone til forskel fra Quadron. Lyt til Avalanche.

First Aid Kit

De to svenske søstre Klara og Johanna Söderberg, der går under navnet First Aid Kit, spiller moderne folk, når det er bedst. Gode gedigne melodier, velklingende korharmonier og velspillede pedalsteel-guitarer udgør grundsubstansen i First Aid Kit, og det er et lyt værd! Lyt f.eks. til Stay Gold og Ruins.

Savages

Engelske Savages består af de fire kvinder Jehnny Beth, Gemma Thompson, Ayse Hassan og Fay Milton. Deres musik er, som navnet antyder, rå og vild og kan genremæssigt bestemmes som post-punk. Inspirationen kommer fra bands som Joy Division og Siouxsie and the banshees, men Savages har deres helt egen intense lyd. Lyt til Silence Yourself.

Amy Winehouse

Amy Winehouse blev berømt for sin store stemme og originale musik, der på en gang trækker tråde tilbage til 50’erne og 60’ernes jazz og soul og samtidig er poppet og moderne. Hendes andet album Back to Black gav for alvor Winehouse stjernestatus og værket betragtes som en nyklassiker.

Jeg vil lige benytte lejligheden til også at anbefale Asif Kapadias forrygende og foruroligende dokumentarfilm ‘Amy’. Vi får her et indblik i sangerindens mildt sagt kaotiske liv med ustabile kærlighedsrelationer, et mærkværdigt far-datter-forhold og en altoverskyggende stofafhængighed, som endte med at tage livet af hende i en alder af kun 27. Filmen kan ses gratis på Filmstriben.