Helt psykedelisk!

30.01.18
Jeg bliver af og til overrasket over dele af den danske musikscene. Der bliver lavet fantastisk spændende musik, som jeg i min efterhånden modne alder ikke længere troede fandtes! Jeg tænker her på genren (kært barn har mange navne!) stoner rock, heavy rock, progressiv rock eller slet og ret psykedelisk rock. Altså mere eller mindre improviseret instrumentalmusik med lange komplekse lydlandskaber.

Et af de spændende bands er Mythic Sunship, der just har udgivet deres 3. album på El Paraiso Records, et pladeselskab som er gået hen og blevet et slags kvalitetsstempel for nye kunstnere i dansk progressiv rock. Gruppen består af trommer, bas og 2 guitarister, men lyden indicerer et langt større orkester.
Simon Hesselager Johansen fra GAFFA anmeldte en koncert med dem fra i sommers på Loppen, og han var meget begejstret. Det bagvedkørende lysshow gjorde ikke oplevelsen ringere! Det tror jeg på!

Odensebandet Causa Sui indspiller også på El Paraiso, som et af gruppens medlemmer Jonas Munk er medejer af. Kvartetten har spillet sammen i mange år i forskellige konstellationer og har en stribe af vinyl- og cd udgivelser bag sig. De er et stort navn i udlandet og har spillet for fulde huse i Tyskland, Spanien og USA! Bandet har sat barren højt og har haft ambitioner fra begyndelsen. Det har medført trofaste fans over det meste af verden, men hele deres tilgang til det musikalske univers, der optager dem gør at de ikke er hverdagskost på turnéplanerne. Heller ikke i Odense!

Vi gearer lidt ned til sidst med en af danske guitaristers ”grand old men” Per Chr. Frost, der netop har sendt et nyt album på gaden.

Lån musik på biblioteket og lyt til smagsprøver på