Glædelig Jul!

12.12.18
Vi runder året af med et par enkelte nyheder samt en klassiker, der sandsynligvis ikke kommer til at ligge under juletræerne, men ikke desto mindre emmer af musikalsk opfindsomhed og originalitet!

John Lennons klassiker behøver ingen nærmere præsentation. Noget af det smukkeste moderne julemusik der nogensinde er skrevet!

Amerikaneren Sean Chambers, sanger og guitarist fra Florida har Jimi Hendrix og Stevie Ray Vaughan som nogle af sine forbilleder. Det kan høres på hans solide bluesrock her på hans 6. udgivelse.

Man tager en håndfuld Rolling Stones sange og lader en god håndfuld nutidige bluesmusikere fra Chicago genfortolke dem! Det kommer der noget helt ny musik ud af. Vanrøgt vil nogle måske mene. Døm selv!

Temmelig kønne Mindi Abair kommer navnet til trods også fra Florida. Hun spiller selv saxofon og synger indenfor både jazz, blues og rock genrerne. Hun har lige udgivet en CD med ”julesange”. Grunden til citationstegnene er, at musikken bestemt ikke lyder julet! Men fedt er det alligevel!

Æret være Kim Larsens minde! Denne remastered genudgivelse fra 2002 var begyndelsen på Larsens anden gyldne periode. Her var han i sit musikalske es sammen med en flok udvalgte og dedikerede musikere. En født klassiker!

Ally Venable, guitarist og sanger fra Texas er repræsentant for den nye generation af blues musikere. Hun backes effektivt op af nogle tunge drenge, der tre år i træk har vundet lokale priser i Texas. Tung og solid moderne blues!

Fortryllende Rosanne Cash har udviklet sin helt egen stil indenfor ”new country” gennem årene. Dette er hendes 14. album og iflg. allmusic.com er der kun 2 albums, der ikke er værdige til minimum 4 stjerner, hvilket må siges at være tegn på en vis anerkendelse fra anmelderside!

I 1994 udkom Voodoo Lounge med Rolling Stones, det første album i 5 år. I løbet af året øvede Stones sig til en større tourné, som bl.a. gik til Giants Stadium i New Jersey. Sættet her er et såkaldt uncut sæt og består af en DVD plus 2 CD’ere. Det er ikke lige godt alt sammen, men der er perler imellem!

Muscle Shoals studierne i Alabama har kultstatus i rockhistorien. Grundlagt i 1969 af 4 musikere, bedre kendt som The Muscle Shoals Rhythm Section har de lagt studie til berømtheder som Aretha Franklin, Wilson Pickett, Paul Simon og mange flere. De lever stadig og antologien her rummer nyfortolkninger af klassikere som f.eks. Brently Stephen Smiths version af ”Mustang Sally”.

Lån musikken på biblioteket og lyt til smagsprøver her

Og selvfølgelig Godt Nytår!